بورل به امیرعبداللهیان: تا دستیابی به توافق وین فاصله زیادی نداریم

امیرعبداللهیان: ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با بورل، از تلاش‌های او برای دستیابی به توافق تقدیر کرد-AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در گفت‌و‌گوی تلفنی با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از رفتار آمریکا انتقاد کرد و گفت این کشور باید «رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد».

در مقابل، جوزپ بورل گفت: «تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌و‌گوها دوباره و به‌سرعت از سر گرفته شود و تلاش شود تا از تشدید تنش جلوگیری شود.»

در حالی که این دیپلمات ارشد اروپایی و هماهنگ‌‌کننده مذاکرات هسته‌ای خواهان از سر گرفته شدن این مذاکرات است،‌ جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر، تمایل چندانی نشان نداده است. روز جمعه، شایعه‌ استعفای علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و چهره اصلی حکومت ایران در مذاکرات هسته‌ای، مطرح شد که ساعتی بعد، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این خبر را تکذیب کردند. خبرگزاری تسنیم مدعی شد «دشمنان» این خبر را پخش کردند تا جلوی بهبود وضعیت ارز در ایران را بگیرند.

علی باقری کنی در روزهای گذشته توییت‌هایی درباره «دیپلماسی» و «سیاست خارجه» به انگلیسی و فارسی منتشر کرد که بی‌معنی و بازی با کلمات به نظر می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با بورل، از تلاش‌های او برای دستیابی به توافق تقدیر کرد اما از «اقدام‌های غیرسازنده و شتابزده» آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد. پیش‌نویس این قطعنامه را البته چهار کشور غربی ارائه کردند اما با حمایت گسترده اکثریت قاطع کشورهای عضو آژانس از جمله تمامی کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا مواجه شد.

وزیر خارجه ایران گفت: «تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار، ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.»

حضور سپاه پاسداران در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا از موانع اصلی مذاکرات عنوان می‌شود. در عین حال، گزارش‌های متعددی که در مورد امتناع حکومت ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده نگرانی‌هایی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران برانگیخته است، پیشرفتی که برخی می‌گویند بازگشت‌ناپذیر است. مسئله پاسخگو نبودن ایران در مورد کشف آثار اورانیوم در برخی تاسیسات هسته‌ای نیز اعتراض شدید آژانس و کشورهای طرف مذاکره را برانگیخته است.

وزیر خارجه ایران با تکرار همان تهدیدهای پیش از تصویب قطعنامه در شورای حکام، گفت: «ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.»

البته او مشخص نکرده است که «پاسخ متناسب» ایران دقیقا چه بوده است. در روز تصویب قطعنامه، حملات راکتی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، صورت گرفت که برخی کارشناسان به هم‌زمانی آن با رویدادهای شورای حکام در وین اشاره کردند.

با وجود این، امیرعبداللهیان مدعی شد که به نظر حکومت ایران، همچنان «دیپلماسی بهترین و مناسب‌ترین مسیر و راه‌حل است» و «ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است».

بورل در ادامه گفت: «راه برون‌رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدام‌های غیرسازنده است.»

او تاکید کرد: «آماده‌ام تا در اسرع وقت تلاش لازم برای دستیابی به نتیجه مورد توافق طرف‌ها را صورت دهم.»