جوزپ بورل: نشست هسته‌ای با ایران در حاشیه مجمع عمومی منتفی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید، وزیران بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران در حاشیه مجمع عمومی نشست هسته‌ای نخواهند داشت

جوزپ بورل-François WALSCHAERTS / AFP

در حالی که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری روز دوشنبه از احتمال نشست مقامات تهران و کشورهای عضو برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده بود، جوزپ بورل آن را منتفی اعلام کرد.

لودریان گفته بود که این نشست احتمالی با هدف ایجاد برخی تحرک‌های مثبت برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در نیویورک برگزار می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در غیاب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی به نیویورک سفر کرده از برنامه دیدار با همتایان بریتانیایی و فرانسوی و بورل خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش داده که وزیران (خارجه) بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه و ایران در حاشیه مجمع عمومی نشست هسته‌ای نخواهند داشت.

بورل که هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام است، گفت: «بعضی سال‌ها اتفاق می‌افتد و بعضی سال‌ها نه. این در دستور کار نیست.»

او در ادامه گفت: «اما مساله مهم نشست وزیران نیست، بلکه تمایل همه طرف‌ها به ازسرگیری مذاکرات در وین است.»

بورل گفت: «تهران پس از انتخابات درخواست به تاخیر افتادن مذاکرات را مطرح کرد تا دولت جدید به طور کامل مستقر شود. اکنون تابستان سپری شده و امیدواریم مذاکرات به زودی در وین از سرگرفته شود.»

این کشورها اعضای باقی‌مانده در برجام به‌شمار می‌روند که به همراه آمریکا تا کنون شش دور مذاکره برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک با ایران برگزار کرده‌اند.

این مذاکرات در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به حال تعلیق درآمد و همچنان ازسرگرفته نشده است.

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در حال برگزاری است و پیشینه مذاکرات هسته‌ای علنی ایران و ۱+۵ به این نشست بازمی‌گردد.

مذاکرات محرمانه‌ای که در دو سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد با طرف آمریکایی در عمان جریان داشت، در نخستین سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل علنی شد.

این مذاکرات دو سال بعد به برجام منتهی شد.