جبهه مقاومت ملی خواستار میانجی‌گری صلیب سرخ برای تبادل زندانی با طالبان شد

جبهه مقاومت ملی به طالبان هشدار داد که از راه فشار نظامی برای آزادسازی اسرا اقدام نکنند

دو خلبان، دو کمک خلبان و یک فرمانده طالبان به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر درآمده‌اند‌ـ www.nationalresistance.org

جبهه مقاومت ملی افغانستان روز شنبه ۲۸ خرداد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد حاضر است با تبادل اسرای جنگی، نیروهای طالبان را که به اسارت گرفته است آزاد کند. جبهه مقاومت ملی در ادامه افزود این پیام را برای سران طالبان نیز فرستاده است.

در این اطلاعیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی آماده است با تبادل اسیران جنگی، زمینه بازگشت آنان را به آغوش خانواده‌هایشان فراهم سازد و در این راستا، خواستار همکاری جدی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز می‌باشد.»

جبهه مقاومت ملی مشخص نکرده است که اسیران طالبان را تحت چه شرایطی و با چه کسانی مبادله می‌کند.

در اطلاعیه جبهه مقاومت ملی در مورد وضعیت اسیران طالبان آمده است که اسیران در مکانی امن نگهداری می‌شوند و این جبهه به نیازهای آنان در زمینه دارو، آب و غذا رسیدگی می‌کند. در ادامه اطلاعیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی با اسیران بر اساس تعهدات اسلامی، انسانی و مطابق کنوانسیون ژنو در مورد رفتار با اسیران عمل کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی همچنین به طالبان هشدار داده است که برای آزادسازی اسیران، از راه نظامی اقدام نکنند و هرگونه فشار نظامی طالبان برای آزادسازی اسیران این گروه، جان آن‌ها را با خطر مواجه خواهد ساخت.

عصر روز پنجشنبه ۲۶ خرداد، یک هلیکوپتر نظامی طالبان، حین عملیات نظامی برای سرکوب نیروهای جبهه مقاومت ملی و در جریان درگیری، هدف نیروهای این جبهه قرار گرفت و در ناحیه کوهستانی دره آرزو در پنجشیر سرنگون شد. جبهه مقاومت ملی روز جمعه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دو نفر از سرنشینان این هلیکوپتر که پس از سقوط دست به اسلحه بردند، به‌دست نیروهای این جبهه کشته شدند، اما پنج نفر که دو خلبان، دو کمک‌خلبان و یک فرمانده طالبان را شامل می‌شود، اسیر گرفته شدند.

مقام‌های طالبان تاکنون در مورد سرنگونی هلیکوپتر نظامی این گروه و اسارت افرادشان سکوت کرده‌‌اند.

درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی از اوایل ماه مه در پنجشیر و اندراب شدت گرفت و در این مدت، غیرنظامیان نیز خسارت دیدند و تلفات داشتند. دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته، در گزارشی نوشت طالبان در پنجشیر اقدام به بازداشت، شکنجه و اعدام اسرای نظامی و غیرنظامی کرده‌اند و این رفتار مصداق جنایت جنگی است و باید متوقف شود.

عفو بین‌الملل نیز روز پنجشنبه، با انتشار گزارشی، اقدام طالبان به خشونت و شکنجه غیرنظامیان در را پنجشیر محکوم کرد و از این گروه خواست به اقدام‌های ضد حقوق بشری‌اش پایان دهد. سخنگویان طالبان در واکنش به این گزارش‌ها، می‌گویند نیروهای طالبان غیرنظامیان را شکنجه نمی‌کنند و پس از سلطه این گروه بر افغانستان، حقوق بشر در این کشور بهتر از قبل رعایت می‌شود.