طالبان ۱۵۰ کارمند زن اداره کار و امور اجتماعی را اخراج کردند

این زنان مدیران و آموزگاران مهدکودک‌ها بودند

زنان در افغانستان در ده ماه گذشته، بارها اعتراض‌های خیابانی در مورد حق کار و آموزش زنان برگزار کرده‌اند - AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

منابع مطلع روز شنبه ۲۸ خرداد، به ایندیپندنت فارسی خبر دادند رئیس اداره کار و امور اجتماعی استان بلخ ۱۵۰ کارمند زن را که آموزگاران و مدیران مهدکودک‌ها بودند از کار برکنار کردند. این زنان بیشتر سرپرست خانوار بودند و تنها منبع درآمد و تامین معیشتشان کار دولتی‌شان بود. گفته می‌شود شماری از این زنان با شنیدن این خبر، به‌شدت شوکه شدند و شماری دیگر دست به اعتراض زدند.

ریاست اداره کار و امور اجتماعی استان بلخ، که مسئولیت مدیریت عمومی مهد‌کودک‌ها را نیز بر عهده دارد، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به یکی از افراد طالبان سپرده شد. این در حالی است که در ۲۰ سال گذشته، این اداره را اغلب زنان مدیریت می‌کردند.

طالبان پس از رسیدن به قدرت در اوت ۲۰۲۱، زنانی را که در ادارات دولتی کارمند بودند خانه‌نشین کردند. در شهر مزارشریف دختران همچنان به مدرسه می‌روند و آموزگاران زن نیز با شرایط سخت سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند، اما در این مدت، کارمندان زن بسیاری از ادارات دولتی اخراج شده‌اند. با این حال، زنان شاغل در مهدکودک‌ها همچنان به کارشان ادامه می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در افغانستان، کار در مهدکودک‌ کاری زنانه محسوب می‌شود و به‌ندرت دیده شده است که مردان در این بخش فعالیت کنند. هنوز مشخص نیست هدف طالبان از برکناری ۱۵۰ آموزگار و مدیر مهدکودک چیست؛ هرچند طالبان در سطح کلان اقدام به حذف زنان از ساختارهای دولتی کرده‌اند.

پیش از این، طالبان بیش از ۱۰۰ کارمند زن را از کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات اجتماعی افغانستان در کابل حذف کردند. این زنان تاکنون بارها دست به اعتراض زده‌اند اما هیچ پاسخی از طالبان دریافت نکرده‌اند.

در دولت پیشین افغانستان، در استخدام‌های دولتی، موارد «تبعیض مثبت» وجود داشت که سبب می‌شد زنان در آزمون‌های دولتی ۵ نمره اضافی داشته باشند. تا پایان حکومت پیشین، بیش از۲۸ درصد از کارکنان ادارات دولتی افغانستان را زنان تشکیل می‌دادند. اما پس از تسلط طالبان، زنان فقط در مدرسه‌های دخترانه و مراکز بهداشتی، آن هم در برخی استان‌ها، اجازه کار با شرایط محدود را دارند و بقیه خانه‌نشین شدند.