طالبان همه کارمندان دولت پیشین را اخراج می‌کنند

برخورد طالبان با کارمندان دولت پیشین، برخورد ارباب و رعیت است

اخراج دسته‌جمعی کارکنان دولت پیشین افغانستان درحال گسترش است  - Hoshang Hashimi / AFP

طالبان کارمندان دولت پیشین افغانستان را که عمدتا تحصیل‌کرده، آموزش‌دیده و باتجربه‌اند را از کار اخراج و جنگجویانی را به جای آنان منصوب می‌کنند که دانش و تجربه کاری ندارند.

اسنادی به ایندیپندنت فارسی رسیده است که نشان می‌دهد در تازه‌ترین مورد ۱۸ نفر از کارمندان اداره برق‌رسانی برشنا در استان بغلان که بیشتر در بخش‌های فنی کار می‌کردند، بدون دلیل از کار اخراج و به‌جای آنان ۱۸ عضو گروه طالبان منصوب شده‌اند.

یک منبع آگاه که این اسناد را به اشتراک گذاشت، به شرط فاش نشدن نامش گفت بیشتر کارمندان اخراج شده از قوم تاجیک و از ساکنان اندراب بودند. اندراب، ازجمله مناطق زیر نفوذ جبهه مقاومت ملی افغانستان است و بیشتر ساکنان آن را تاجیک‌ها و هزاره‌ها تشکیل می‌دهند. به گفته این منبع، این ۱۸ نفر در حوزه برق و امور فنی تحصیل کرده‌ و آموزش ‌دیده‌اند و اکنون بی‌کار شده‌اند.

بر اساس یک سند که اول اسفند از اداره برق‌رسانی برشنا در استان بغلان به رئیس عمومی این اداره در کابل فرستاده شد، نام افراد طالبان با ‌عنوان «برادران مجاهد که قبل از فتح نیز با امارت اسلامی همکار بودند» در یک فهرست نوشته شده است تا روند اداری استخدام آنان اجرا شود. در این نامه به سرنوشت کارکنان قبلی و دلیل اخراج شدن آنان اشاره‌ای نشده و فقط آمده است که افراد قبلی اخراج شوند.

افراد اخراج شده چند روز پیش به کابل رفتند و از این‌که بدون دلیل موجه از کار اخراج شده‌اند به سران طالبان شکایت کردند. سران طالبان در کابل هیچ توجهی به شکایت افراد اخراج شده نکردند. این افراد که هرکدام بین ۱۰ تا ۲۰ سال در اداره برق‌رسانی برشنا کار کرده‌اند از مسئولان طالبان خواستند برایشان حکم بازنشستگی صادر کنند تا با از دست دادن حقوق ماهانه، دست‌کم حقوق بازنشستگی بگیرند. اما یک فرمانده طالبان در اداره برق‌رسانی برشنا به آنان گفت حقوق بازنشستگی در اسلام حرام است و دیگر در این مورد حرف نزنند.

منابع آگاه در استان‌های مختلف افغانستان می‌گویند اخراج دسته‌جمعی کارکنان دولت پیشین افغانستان درحال گسترش است. مولوی محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان اواخر ژانویه به بدخشان سفر کرد و در جریان سخنرانی‌اش در میان طالبان به اعضای این گروه گفت جذب مجاهدین در ادارات دولتی بدون در نظر گرفتن میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی صورت می‌گیرد. او به همه اعضای طالبان اطمینان داد که حتی اگر دانش و تحصیل نداشته باشند هم می‌توانند در بخش‌های مختلف نهادهای دولتی کار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سران گروه طالبان همواره در سخنرانی‌هایشان از افغان‌هایی که از افغانستان گریخته‌اند، می‌خواهند که به کشور بازگردند. سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان روز شنبه، ۱۴ اسفند، در نخستین سخنرانی‌اش که با حضور رسانه‌ها انجام شد از نظامیان و متخصصان افغان که در هفت ماه گذشته از افغانستان خارج شده‌اند خواست به افغانستان بازگردند. او ادعا کرد که از هیچ‌کسی انتقام گرفته نمی‌‎شود و افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان نیز ادعا کرد که جنگ در افغانستان پایان یافته است و دولت طالبان توان پرداخت حقوق به همه کارکنان دولت را دارد.

یک کارمند دولت پیشین افغانستان در بلخ که با بازگشت طالبان به قدرت از کار اخراج شده است می‌گوید با جمعی از همکارانش بارها به استاندار طالبان در بلخ مراجعه کرده است تا به کارش بازگردد، اما استاندار طالبان آنان را به دفتر کارش راه نداده و اعضای این گروه را به‌جای آنان منصوب کرده است.

یکی از این افراد که ۱۵ سال یکی از مدیران اجرایی یکی از شهرستان‌های بلخ بود، اوایل سپتامبر سال گذشته به دلیل از دست دادن کارش برای کارگری به ایران رفت، اما در آنجا نیز کاری برای گذران زندگی‌اش نیافت. او دوباره به افغانستان بازگشت و اکنون بدون یک آینده روشن در نگرانی و اضطراب زندگی می‌کند.

در همین حال، شماری از کارمندان دولت پیشین افغانستان که از کار اخراج نشده‌اند نیز از نحوه برخورد فرماندهان طالبان که اداره‌های دولتی را تصاحب کرده‌اند شکایت دارند. این افراد می‌گویند طالبان با آنان مانند برده و اسیر برخورد می‌کند. طالبان اوایل بهمن یک کارمند اداره خزانه‌داری در بلخ را به دلیل یک تخلف کوچک در محل کار و در مقابل همکارانش به‌شدت شکنجه کرد.

 یکی از شاهدان به شرط فاش نشدن نامش گفت: «همکار ما در بخش جمع‌آوری عواید شرکت‌های خصوصی کار می‌کند. او متهم شده بود که کپی اسناد مالیاتی یک شرکت را بدون در جریان قرار دادن فرمانده طالبان به مالک آن شرکت داده است. به همین دلیل شکنجه شد. گروه طالبان تصور می‌کنند ما اسیر و غلامشان هستیم، درحالی‌که بدون کارمندان دولت پیشین، طالبان از عهده هیچ کاری برنمی‌آید.»

اخراج دسته‌جمعی کارکنان ادارات دولت پیشین افغانستان در حالی با تمرکز بر اخراج غیر پشتون‌ها جریان دارد که طالبان ادعا می‌کند دولت تشکیل شده در افغانستان همه‌شمول و مورد تایید همه اقوام ساکن در آن کشور است.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان تاکنون چندین بار در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایش به تکرار یادآوری کرده است که بیشتر از نیم میلیون کارمند دولت پیشین افغانستان به کارشان ادامه می‌دهند و تنها در مسندهای سیاسی، تغییرات اندکی ایجاد شده است. او در ماه دسامبر در کنفرانس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که برای حمایت از افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شده بود، ادعا کرد که طالبان قصد اخراج کارمندان دولت پیشین افغانستان را ندارد و همه می‌توانند بدون نگرانی به کارشان ادامه دهند.

ادعای سران گروه طالبان با آنچه کارمندان دولت پیشین افغانستان در محل کار تجربه می‌کنند کاملا در تضاد است. به نظر می‌رسد سران طالبان برای جلوگیری از نارضایتی در صفوف این گروه تلاش می‌کنند همه جنگجویان این گروه را وارد ساختارهای دولتی بکنند تا به آن‌ها حقوق ماهانه پرداخت شود. کسانی که در ۲۰ سال گذشته برای رهبران طالبان جنگیده‌اند، از دولت این گروه‌ امتیاز می‌خواهند و به حاشیه رفتن هر یک از این افراد می‌تواند زمینه جذب آنان را در سایر گروه‌های تروریستی فراهم کند.