۱۰ تاثیر نامطلوبی که تغییرات آب و هوایی بر بدنمان می‌گذارد

ناباروری، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی تنها بخشی از آثار مخرب تغییرات اقلیمی دانسته شده‌اند

کم‌آبی بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند - JIM WATSON / AFP

تغییرات آب و هوایی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای سلامت انسان شناخته می‌شود تا جایی که آن را حتی خطرناک‌تر از برخی ویروس‌ها می‌دانند. 

به گزارش یورونیوز،‌ محققان با بررسی‌هایی که انجام داده‌اند تا کنون ۱۰ تاثیری را در بدن انسان شناسایی کرده‌اند که ناشی از تغییرات آب و هوایی بوده است. ممکن است برخی از این بیماری‌های ناشی از تغییرهای اقلیمی را بشناسید و برخی دیگر برایتان دور از انتظار باشد. 

۱۰. استرس
با گرم شدن دمای کره زمین طی ۲۰ سال آینده، رکوردهای بیشتری درباره گرمایش جهانی شکسته خواهد شد و تحت تاثیر آن، بیشتر و بیشتر از موج‌های مرگبار گرما و آتش‌سوزی‌های جنگلی خواهیم شنید. مشخص شده است که دمای شدید هوا سالانه پنج میلیون نفر را به دلیل نارسایی قلبی می‌کشد. همه این اخبار استرس و اضطراب را تشدید می‌کند.

۹. اختلال در خواب
 مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲، به رهبری کلتون مینور از دانشگاه کپنهاگ، نشان می‌دهد که افزایش دما ناشی از تغییرات آب و هوایی به میزان قابل توجهی میزان خواب افراد را در سراسر جهان کاهش می‌دهد. مینور با استفاده از مچ‌بندهای ردیابی، اطلاعات خواب ۴۷ هزار نفر در ۶۸ کشور را جمع‌آوری کرد و در این زمینه می‌گوید: «در شب‌های گرم‌تر از میانگین، مردم کمتر می‌خوابند و در نهایت منجر به پیامدهای نامطلوب سلامتی می‌شود.»
با این حال، همه به یک اندازه تحت تاثیر گرم شدن دما نیستند. این متخصص توضیح می‌دهد: «اگرچه همه افراد تحت تاثیر گرما، ممکن است دچار اختلال خواب شوند اما اثرگذاری آن بر برخی گروه‌ها مانند سالمندان، زنان و ساکنان کشورهای کم‌درآمد بیشتر است.»

۸. مشکلات تنفسی
ازن گازی است که به طور طبیعی در اتمسفر بالایی زمین یافت می‌شود و سپر محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می‌کند. تولید ازن در سطح زمین که برای سلامتی ما خطرناک است، زمانی اتفاق می‌افتد که آلاینده‌های ساطع شده از خودروها یا کارخانه‌های شیمیایی در نور خورشید واکنش نشان دهند.
افزایش ازن سطح زمین و ذرات معلق، منجر به کاهش عملکرد ریه می‌شود، به خصوص اگر افراد از دوران کودکی در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشند. بیشترین نگرانی‌های ناشی از آلودگی هوا عبارتند از: آسم، رینوسینوزیت، بیماری مزمن انسدادی ریه و عفونت‌های مجاری تنفسی.

در روزهای گرم غیرمعمول، که در سال‌های آینده بیشتر شاهد آن خواهیم بود، سطح ازن زمین می‌تواند به سطوح ناسالم برسد و خطر تنفس هوای حاوی ازن افزایش می‌یابد. در کانادا، یک زن اولین بیمار در جهان شد که تشخیص داده شد که از «تغییرات آب و هوایی» رنج می‌برد، زیرا در اثر موج گرما دچار مشکلات تنفسی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷. آسیب به کلیه 
کم‌آبی بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند زیرا کلیه‌ها برای کمک به حذف مواد زائد از خون به شکل ادرار به آب وابسته‌اند. هنگامی که مقادیر اضافی آب به دلیل کم‌آبی از دست می‌رود، ادرار حاوی مواد معدنی و مواد زائد بیشتری است. این می‌تواند منجر به تشکیل کریستال‌هایی شود که به سنگ کلیه تبدیل می‌شوند. خطر چنین اتفاقی به ویژه برای افراد مسن بیشتر است که کلیه‌هایشان ممکن است از کار افتاده باشد.
 
۶. تشدید آلرژی 
با افزایش سطح سی‌اودو  CO2 که از سال ۲۰۰۵ تا ۹ درصد و از سال ۱۹۵۰ تا ۳۱ درصد افزایش یافته است، مقدار گرده‌افشانی‌ها به دلیل میزان بالاتر فتوسنتز افزایش یافته است. این افزایش منجر به بدتر شدن علائم آلرژی مانند عطسه، سرفه، خارش چشم، سردرد و گوش درد می‌شود.

۵. آسیب به گردش خون 
وقتی آلاینده‌های هوا از طریق ریه‌ها و قلب وارد جریان خون می‌شوند، با تنگ شدن و سفت شدن رگ‌های خونی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در لندن انجام شد نشان داد که با افزایش آلودگی هوا، ذرات معلق وارد جریان خون می‌شوند و خون را چسبناک‌تر کرده و قلب را مجبور می‌کنند برای پمپاژ در بدن سخت‌تر کار کند و در نتیجه به نارسایی قلبی منجر شود.

۴. ناباروری
 یکی از اثرات کمتر شناخته شده آلودگی هوا از سوی دکتر گرت نای، مدرس آناتومی و فیزیولوژی در دانشگاه چستر بریتانیا مورد اشاره قرار گرفته است. او در این زمینه می‌گوید: «مقاله‌ای که به بررسی ۱۸ هزار زوج در چین می‌پرداخت، نشان داد کسانی که با سطوح نسبتا بالاتر آلودگی ذرات ریز زندگی می‌کردند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ناباروری بودند.»
 با توجه به این که ۳۰ درصد از زوج‌ها برای باردار شدن با مشکل مواجه هستند اما دلیل مشخصی برای آن پیدا نمی‌شود، به نظر می‌رسد مهم‌ است که به آلودگی هوا به عنوان یک علت احتمالی نگاه شود.

۳. سوء تغذیه
 با افزایش دما، کمبود مواد غذایی نیز افزایش می‌یابد. این امر به وضوح در جوامعی دیده می‌شود که معیشت آنها به کشاورزی و ماهیگیری بستگی دارد، مانند کشورهایی در جنوب. تغییر الگوی بارش، افزایش دمای اقیانوس‌ها و رویدادهای شدید آب و هوایی ممکن است به سوءتغذیه شدید در کشورهای در حال توسعه منجر شود. سوءتغذیه نیز به انواع عوارض سلامتی منجر می‌شود: بیماری قلبی، سرطان، دیابت و اختلال در رشد.
 
۲. سلامت روان
تحقیقات نشان داده است که نوعی اضطراب زیست محیطی در حال افزایش است. این اختلال به ویژه در میان جوانانی دیده می‌شود که از چشم‌انداز دنیای آینده خود احساس ترس می‌کنند. یک مطالعه جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۶۰ درصد از ۱۰ هزار جوان کشورهای سراسر جهان احساس نگرانی بسیار زیادی در مورد تغییرات آب و هوایی دارند و ۵۶ درصد گفتند که فکر می‌کنند بشریت محکوم به فنا است.

۱. میکروپلاستیک‌هایی که در بدن ما یافت می‌شوند 
فقط تغییرات آب و هوایی نیست که به سلامتی ما آسیب می‌زند، بلکه استفاده بی‌رویه از پلاستیک نیز تاثیر نامناسبی بر بدن انسان دارد. میکروپلاستیک‌ها، قطعات بسیار کوچک زباله‌های پلاستیکی‌اند که در محیط زیست یافت می‌شوند اما ممکن است به بدن انسان هم راه پیدا کنند.

در ماه مارس، آنها برای اولین بار در خون انسان یافت شدند، یعنی بخشی از پلاستیکی که برای ساخت بطری‌های نوشیدنی، بسته‌بندی و کیسه‌های خرید استفاده می‌شود. این ترس در میان دانشمندان وجود دارد که این نانوذرات از طریق جریان خون به تمام اندام‌های ما برسند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان ۱۵ برابر بیشتر از بزرگسالان میکروپلاستیک در مدفوع خود دارند که احتمالا از عروسک‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌های موجود در فرش است که بلعیده‌اند. با توجه به یافت شدن میکروپلاستیک در خون انسان، تحقیقات گسترده‌ای در مورد تاثیر آنها بر سلامت انسان آغاز شده است.