جدیدترین پارک مادرید قرار است دمای شهر را تا ۴ درجه کاهش دهد

دمای مادرید در تابستان‌ سال‌های اخیر در بحبوحه تغییرات اقلیمی به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید

یکی از ویژگی‌های فضای سبز جدید، ساختاری مارپیچی شکل خواهد بود که برای جذب نسیم و انتشار آن در سطح شهر طراحی شده است- Madrid Nuevo Norte

در بحبوحه دمای بی‌سابقه‌ای که هرسال به اسپانیا می‌رسد، پایتخت این کشور در حال طراحی یک پارک شهری جدید است که دمای شهر را تا ۴ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

پروژه نوئبو نورته مادرید این هفته طراحان منتخب خود – وست آیت و پوراس گوادیانا آرکیتکتوس- را برای فضای سبزی که قرار است تا ۲۰۲۵ تکمیل شود، معرفی کرد.

این طراحان می‌گویند طراحی این پارک بر اساس شیوه‌‌های خاورمیانه باستان از چیدمان برج‌ها و محوطه‌سازی باغ‌ها برای جذب و انتشار نسیم – ایجاد اثر «تهویه مطبوع» شهری استفاده می‌کند.  

یوان تور از استودیوی معماری هلندی وست آیت، یکی از استودیوهای طراحی منتخب از بین ۴۰ متقاضی به تایمز گفت: «این هوای سرد پایین می‌آید و داخل باغ بادی را تازه می‌کند.»

فرناندو پوراس از شرکت پوراس گوادیانا آرکیتکتوس افزود: «کل پارک یک جنگل شهری خواهد بود که مثل یک چگال‌ساز تهویه مطبوع کار می‌کند و خرد‌اقلیمی (Microclimate) ایجاد می‌کند که در خیابان‌های مجاور پارک منتشر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از ویژگی‌های فضای سبز جدید، ساختاری مارپیچی شکل خواهد بود که برای جذب نسیم و انتشار آن در سطح شهر طراحی شده است.

مطالعه‌ها نشان داده است که این طرح «باغ بادی» زمانی که با ردیف درختان و سامانه‌های آبیاری شهری همراه شود، دمای محیط اطرافش را تا ۴ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد.

تور به خبرنگاران گفت که طراحی «جنگل شهری» قدم زدن اطراف مرکز شهر مادرید را حتی در اواسط ماه اوت که درجه حرارت به‌طور معمول تا سی‌وچند درجه افزایش می‌یابد به تجربه‌ای خوشایند بدل می‌کند.

دمای مادرید در تابستان‌ سال‌های اخیر در بحبوحه تغییرات اقلیمی به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید و گرم‌ترین دمای تاریخ کل اسپانیا -۴۷.۷ درجه سانتی‌گراد- در ماه اوت گذشته در مونتورو، نزدیک کوردوبا در جنوب ثبت شد.

در همان ماه، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در مناطق مرکز اویلا، کاستیا و لئون، آزوئبار، والنسیا به راه افتاد و صدها نفر از ساکنان این مناطق خانه‌های خود را تخلیه کردند.

تابستان گذشته، گردباد هوایی به نام «لوسیفر» سراسر اروپا را درنوردید و افزایش دمای بی‌سابقه‌ای را در ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا به بار آورد.

کریس آموند، کارشناس هواشناسی آن موقع گفت: «با توجه به تغییرات اقلیمی، پیش‌بینی می‌کنیم رویدادهای بیشتر و وخیم‌تری رخ بدهد، همان‌طور که اکنون نیز شاهد آن هستیم و در آینده نیز به همین ترتیب ادامه خواهد یافت.» 

© The Independent

بیشتر از جهان