برنامه ۴۰۰ میلیارد دلاری شهر جدید در صحرای آمریکا

تلوسا می‌خواهد از هر شهری که به‌خوبی، زیبایی، تمیزی و امنیت می‌شناسیم بالاتر باشد

زمانی که میلیاردرهایی مانند جف بیزوس و ایلان ماسک به دنبال مسکونی کردن سیارات دیگر هستند، مدیر سابق والمارت (فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی و لوازم منزل) هفته گذشته از برنامه‌های ساخت «تلوسا، یک کلان‌شهر پایدار» در صحراهای آمریکا خبر داد.

مارک لور، میلیاردر آمریکایی دنبال جایی می‌گردد تا شهر رؤیایی جدیدی را در آن بسازد. شهری که قرار است چند سر و گردن از هر شهری که به‌خوبی و زیبایی و تمیزی و امنیت می‌شناسیم بالاتر باشد.

مارک لور، برای پی‌ریزی یک شهر جدید پنج‌میلیون‌نفری در آمریکا به‌جایی نیاز دارد تا شهرش را بسازد و البته ۴۰۰ میلیارد دلار بودجه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید تصاویری شبیه این شهر خیالی را فراوان دیده باشیم که در حد ایده و یا شرکت در نمایشگاه‌های معماری مانده باشند، شاید چون هیچ‌کدام از این طرح‌های خلاقانه و آینده‌نگر را مدیر سابق والمارت سازمان‌دهی نکرده بود.

این طرح بلندپروازانه ۱۵۰ هزار هکتاری نوید معماری سازگار با محیط‌زیست، تولید انرژی پایدار و سیستم آبی مقاوم به خشکی را می‌دهد. «طراحی شهری ۱۵ دقیقه‌ای» به ساکنان این شهر اجازه می‌دهد تا تنها در یک ربع ساعت رفت‌وآمد از منزل خود به محل کار، مدارس و امکانات رفاهی دسترسی داشته باشند.

نوادا، یوتا، آیداهو، آریزونا، تگزاس و منطقه آپالاچی فعلاً در فهرست جستجو برای یافتن زمین ساخت این شهر هستند.

در این شهر ساختمان‌های مسکونی پوشیده از گیاهان مختلف است و ساکنان خیالی از زندگی در شهری پر از فضاهای تفریحی که حرکت خودروهایی با سوخت فسیلی در آن ممنوع است لذت می‌برند. قرار است خودروهای خودران و برقی در این شهر حمل‌ونقل شهروندان را بر عهده داشته باشند.

نمایه‌های تبلیغاتی، آسمان‌خراش Equitism Tower را به تصویر می‌کشد که از آن به‌عنوان «فانوس شهر» یاد می‌شود. این ساختمان دارای ذخیره آب، مزارع هوایی و سقف (فتوولتائیک) تولیدکننده انرژی است که به آن اجازه می‌دهد تمام تولیدات خود را به اشتراک گذاشته و توزیع کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، فاز اول ساخت‌وساز که شامل اسکان ۵۰ هزار نفر در ۱۵۰۰ هکتار می‌شود، با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار انجام خواهد شد. انتظار می‌رود هزینه کل پروژه از ۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رود و این شهر در مدت ۴۰ سال به ۵ میلیون نفر به جمعیت موردنظر خود برسد.

مجموعه‌ای از «منابع مختلف» از جمله سرمایه‌گذاران خصوصی، نیکوکاران، کمک‌های فدرال و ایالتی و یارانه‌های توسعه اقتصادی قرار است بودجه این پروژه را تأمین کنند. برنامه‌ریزان امیدوارند به‌زودی با مقامات ایالتی ملاقات کرده تا بتوانند تا سال ۲۰۳۰ از اولین ساکنان این شهر استقبال کنند.

این پروژه علاوه بر طراحی نوآورانه شهری، اداره و حاکمیت شفاف و آنچه «الگوی جدیدی برای جامعه» می‌نامد را نیز نوید می‌دهد. این شهر که نامش را از کلمه یونانی باستانی telos، واژه‌ای که توسط ارسطو برای توصیف یک هدف ذاتی یا بالاتر استفاده می‌شود، گرفته است، به ساکنان اجازه می‌دهد تا در فرایند تصمیم‌گیری و بودجه‌بندی شرکت کنند. همچنین یک موقوفه اجتماعی به ساکنین امکان مالکیت اشتراکی زمین را ارائه می‌دهد.

بیشتر از علوم