جبهه مقاومت ملی در پنجشیر یک هلیکوپتر طالبان را مورد هدف قرار داد

این نخستین بار است که نیروهای جبهه مقاومت ملی یک هلیکوپتر طالبان را در پنجشیر سرنگون می‌کنند

جبهه مقاومت یک چرخبال می-۱۷ طالبان را در دره آرزوی پنجشیر سرنگون کرد  عکس از AFP/Ahmad Sahel Arman

جبهه مقاومت ملی در پنجشیر یک هلیکوپتر طالبان را هدف قرار داد و پنج سرنشین آن را به اسارت گرفت.

جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفت که نیروهای این جبهه روز پنجشنبه ۲۶ خرداد، یک هلیکوپتر می-۱۷ طالبان را در دره آرزو در استان پنجشیر هدف گرفت. این هلیکوپتر که آسیب دیده است مجبور شد در منطقه «گرد تاله» دره آرزو، جایی که نیروهای جبهه مقاومت در آن حضور دارند، فرود آید.

به گفته جبهه مقاومت ملی، نیروهایش چهار تن از جمله خلبانان، کارمندان فنی هلیکوپتر و یک فرمانده طالبان را که سوار بر این هلیکوپتر بودند، به اسارت گرفتند.

این هلیکوپتر را نیروهای جبهه مقاومت ملی تحت فرماندهی خالد امیری، فرمانده پیشین «نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم» یا «قطعه خاص مشترک» در حکومت پیشین، هدف گرفته‌اند و سرنشینان آن نزد این نیروها هستند.

بنابر اعلام جبهه مقاومت ملی، نیروهای این جبهه هلیکوپتر را با «پیکا و درازنوف» هدف گرفته‌اند.

خلبانان این هلیکوپتر از نظامیانی‌اند که در حکومت پیشین آموزش دیده‌ و کار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین باری است که جبهه مقاومت ملی در پنجشیر از آغاز درگیری با طالبان در ۱۰ ماه گذشته، یک هلیکوپتر طالبان را هدف می‌گیرد.

جبهه مقاومت ملی از ادامه عملیات گسترده طالبان در پنجشیر سخن گفت و افزود که حدود ۱۰ هزار جنگجوی طالبان در پنجشیر در حال جنگ با این جبهه‌اند.

از آغاز ماه مه به این سو، طالبان عملیات گسترده‌ای را علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر آغاز کرده است. اما در این عملیات‌ها، طالبان متحمل تلفات بسیار سنگینی شده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که جبهه مقاومت ملی در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، در این مدت بیش از ۲۰۰ طالب در درگیری‌ با نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر کشته شدند.

اما طالبان درگیری‌ها با جبهه مقاومت ملی و تلفات جنگجویانشان را نمی‌پذیرند، تا جایی که وزارت دفاع طالبان به‌تازگی به تمامی افرادش در نهادهای گوناگون دستور داده است که نامی از جبهه مقاومت ملی نبرند و نیروهای این جبهه را «یاغیان» یا «شورشگران» بنامند.

جبهه مقاومت ملی در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، پس از فرار اشرف غنی و شماری از اعضای کابینه‌اش که به تسلط طالبان بر افغانستان و فروپاشی نظام منجر شد، در پنجشیر و انداراب ایجاد شد.

این جبهه در حال حاضر در پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، پروان، کاپیسا و برخی از ولایت‌های دیگر علیه طالبان می‌جنگد. شماری از نیروهای کماندو حکومت قبلی، تعدادی از نظامیان و مجاهدان پیشین و برخی از شهروندان دیگر افغانستان به عضویت این جبهه درآمده‌اند.