تجمع‌های ضد حکومتی در ایران و بازداشت گسترده فعال‌های مدنی

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به‌منظور جلوگیری از برگزاری این تجمع‌های اعتراضی شمار بزرگی از فعال‌های مدنی را بازداشت کرده‌اند

صبح روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد،  بار دیگر معلمان، کارگران، کشاورزان و بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به شرایط معیشتی و صنفی خود در خیابان‌های ایران دست به اعتراض زدند و همزمان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده در کانال‌های صنفی معلمان، در ۲۵ شهر ایران به دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام بیانیه‌ای خواسته معلمان از این تجمع را در درجه اول مختومه کردن پرونده کنشگران صنفی و آزادی معلمان زندانی عنوان کرد. «اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته»، «اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی» و «برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی سازی آموزش» از دیگر دلایل برگزاری این تجمع‌ها در سراسر کشور بوده است.

پیش از شروع تجمع ساعت ده صبح معلمان، خیابان‌ها و معابر اطراف مجلس شورای اسلامی در تهران توسط نیروهای امنیتی مسدود و از تجمع افراد جلوگیری شد. در تجمع‌های پیشین نیز نیروهای امنیتی اجازه تجمع به معلمان را ندادند و با بازداشت و توقیف تلفن همراه معترضین، مانع از برگزاری این تجمع در تهران شدند. مریوان، سنندج، سقز، بوکان، بیجار، ساری، کاشمر، کرج، همدان، خرم‌آباد، اسلام‌آباد غرب، سردشت، آبدانان، بندرعباس، شهرکرد، اندیمشک، اردبیل، کامیاران، الیگودرز، بابل، رشت، اهواز، رضوانشهر، قزوین و دیواندره؛ شهرهایی بودند که معلمان در آن دست به تجمع زدند.

در شهرهای کامیاران و سنندج نیروهای امنیتی و ضد شورش با حضور در محل تجمع معلمان مانع از ادامه برگزاری این تجمع شدند. تا این لحظه خبری از بازداشت معلمان حاضر در تجمع منتشر نشده است.

معلمان در این تجمع‌ها با شعارهای «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «وزیر بی لیاقت استعفا استعفا»، اعتراض‌شان را در خیابان‌های ایران فریاد زدند.

معلمان در قطعنامه پایانی این تجمع با انتقاد از عملکرد ابراهیم رئیسی در دوران ریاست جمهوری اش نوشتند: «کم‌تر از یک سال پیش، وعده‌هایی پر رنگ و لعاب، از زبان رییس‌جمهور محترم از تلویزیون پخش شد:

_ معیشت مردم به مذاکرات هسته‌ای گره نخواهد خورد.

_ در اقتصاد رشد پنج درصدی خواهیم داشت.

_ سالانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحد مسکونی ایجاد خواهد شد.

_ نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت

_ فقر مطلق به سرعت ریشه‌کن خواهد شد.

طولی نکشید که وعده‌ها فراموش و مشخص شد که سیاست «جراحی اقتصادی»، ادامه‌ی سیاست‌ِ دولت‌های پیشین است و به جای کاهش شکاف طبقاتی و فقر، سفره ما معلمان و سایر دست‌مزدبگیران را هدف گرفته‌است، به‌گونه‌ای که طبقه‌ی متوسط را با سرعتی وصف ناشدنی، به زیر خط فقر کشانده‌اند.»

همزمان با اعلام فراخوان شورای هماهنگی فشار نیروهای امنیتی بر روی معلمان نیز افزایش یافت. روز چهارشنبه ۲۵ خرداد دست‌کم ۱۰ فعال صنفی معلمان در استان کردستان بازداشت شده‌اند. هویت افراد بازداشت شده خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی و صلاح سرخی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز) اعلام شده است. نام امید شاه‌محمدی، عثمان رضایی، هیوا قریشی، پرویز احسنی و کاوه محمدزاده از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره) هم در میان این بازداشتی‌ها دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این صبح پنجشنبه و پیش از آغاز تجمع نیز گزارش‌هایی از بازداشت برخی فعالین صنفی معلمان نیز منتشر شد. عزیز قاسم‌زاده، معلم و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان، قبل از آغاز تجمع اعتراضی معلمان در رشت، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. طبق گزارش‌های منتشرشده، چندین نفر از ماموران لباس شخصی پس از ضرب و شتم شدید عزیز قاسم‌زاده، با کشاندن وی بر روی زمین، او را به داخل یک دستگاه آمبولانس برده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

بازنشستگان از خیابان نمی‌روند

بازنشستگان روز پنجشنبه هم در شهرهای مختلف ایران به خیابان آمدند. بازنشستگان با تداوم اعتراض‌ها خواهان افزایش حقوق دریافتی، اجرای کامل طرح همسان‌سازی حقوق و مستمری ماهیانه بازنشستگی، اجرای بیمه مکمل و پرداخت تکمیلی هزینه‌های درمانی در دوران بازنشستگی هستند. تا لحظه تنظیم خبر در سه شهر تجمع اعتراضی بازنشستگان برگزار شده است.

بازنشستگان در شهر رشت با شعار «تورم، گرانی، بلای جان مردم» اعتراض خود را به شرایط اقتصادی که دولت جمهوری اسلامی برایشان ایجاد کرده است نشان دادند. بازنشستگان خوزستانی نیز روبروی استانداری شهر اهواز اقدام به برگزاری تجمع کردند.

در شهر درود نیز بازنشستگان با شعارهای «مصوبه شورا، اجرا باید گردد»، «یا مرگ یا زندگی، تاکی سرافکندگی» و «نه مجلس نه دولت نیستن به فکر ملت» روبروی اداره تامین اجتماعی این شهر تجمع کردند.

پیش از این حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در مورد مشکلات بازنشستگان تامین اجتماعی گفته بود: «دولت باید افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کند، چون هزینه و بار مالی برایش ندارد، چون بازنشستگان مهمان جیب خود هستند سال‌ها حق بیمه پرداخت کرده‌اند و دولت اگر به تعهداتش عمل می‌کرد کسری بودجه اتفاق نمی‌افتاد. دغدغه ما عدم تصویب مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان است همچنین دولت برای کارکنان خود تنها ۱۰ درصد افزایش اجرا کرد، و با متناسب‌سازی قطعا این کارمندان و کارگران دولت چیزی بیش از ۳۸ درصد مورد مطالبه در نیمه امسال دریافت خواهد کرد و منابع آن در بودجه موجود است.»

کارگران شرکت‌های تولی پرس و بسته‌بندی البرز نیز در شهر الوند قزوین دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران شرکت‌های تولی‌پرس و بسته‌بندی البرز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها مقابل فرمانداری شهر الوند در استان قزوین تجمع کردند. این کارگران چند روز پیش نیز در محوطه شرکت تجمع کرده بودند و کارفرما وعده پرداخت حقوق تا روز چهارشنبه را اعلام‌ کرده بود که با خلف وعده مدیریت، امروز تجمع خود را به مقابل فرمانداری کشاندند. کارگران این شرکت نزدیک به ۴ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

‏جمعی از کشاورزان و دامداران قهدریجان اصفهان نیز در اعتراض به قطع آب توسط سازمان آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کردند. این تجمع روزهای گذشته نیز برگزار شده بود. به گزارش ایران کارگر این تجمع‌کنندگان می‌گویند: «با اجازه سازمان آب منطقه‌ای و جهاد و دیگر ارگان‌ها ۵۰ میلیارد تومان لوله‌کشی کردیم. اکنون این ارگان‌ها به بهانه‌های مختلف اقدام به قطع آب کرده‌اند»

آخرین خبرها از بازداشت‌ گسترده معلم‌ها در سراسر ایران

نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران به‌منظور جلوگیری از برگزاری این تجمع اعتراضی شمار بزرگی از فعال‌های مدنی را بازداشت کردند. به‌گزارش «کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، این بازداشت‌ها در شهرهای مختلف ایران، از جمله رشت، قزوین، اهواز، مریوان و سقز، صورت گرفته است.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» همچنین با صدور بیانیه‌ای در این مورد نوشت:«مثلثِ دولت، مجلس و نیروهای امنیتی، این‌بار نیز، دست در دست هم، برای پایمال کردن حقوق معلمان و دانش‌آموزان، با قدرت تمام، گام برداشتند تا ثابت کنند، برای فرهنگ، علم، دانش و عدالت ذره‌ای ارزش قائل نیستند.»

این شورا در حال حاضر، و چند ساعت پس از برگزاری تجمع اعتراضی روز پنجشنبه، هر چند ساعت یک‌بار فهرست افراد بازداشت شده را تکمیل می‌کند و به نام و محل بازداشت این افراد را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد. در بخشی از بیانیه «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، ضمن محکوم کردن بازداشت‌های گسترده روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، چنین آمده است:«[این بازداشت‌ها] نه تنها راه‌حلی برای کمترین گشایش در وضعیت پیچیده دشوار کنونی نیست، بلکه به افزایش اعتراضات و دامنه آن منجر خواهد شد.»

این بیانیه بازداشت اعضای تشکل‌های محلی معلم‌ها را اقدامی از سوی «نیروهای امنیتی در اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و پلیس امنیت» می‌داند که با هماهنگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.