درهای کتابخانه دبی با یک میلیون کتاب به روی عموم گشوده شد

یک میلیارد درهم هزینه ساخت این ساختمان بسیار وسیع شد

شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی، کتابخانه محمد بن راشد را در دبی افتتاح کرد و درهای این بنا از امروز به روی بازدیدکنندگان گشوده خواهد شد.

هزینه ساخت این ساختمان بسیار وسیع که به شکل یک رحل گشوده طراحی و ساخته شده یک میلیارد درهم (۲۷۲٫۳ میلیون دلار) بوده و ساخت آن شش سال زمان برده است.

طراحی این ساختمان شامل فناوری و هوش مصنوعی است تا کتابخانه را تا حد امکان در دسترس قرار دهد، از جمله ربات‌هایی برای کمک به بازدیدکنندگان و سیستم بازیابی کتاب الکترونیکی در این کتابخانه وجود دارد. محتوای کتابخانه شامل بیش از یک میلیون جلد کتاب چاپی و دیجیتال، ۷۳هزار قطعه موسیقی و ۷۵هزار ویدیو است.

 ۹ کتابخانه موضوعی در این فضا وجود دارد. با بالا رفتن از هر سطح، محتوای کتابخانه به طور فزاینده‌ای تخصصی می‌شود، درحالی‌که طبقه همکف سه کتابخانه پر از در دسترس‌ترین مطالب برای بازدیدکنندگان موجود است.

یک کتابخانه عمومی، یک کتابخانه مخصوص امارات، یکی برای کودکان و دیگری برای بزرگ‌سالان وجود دارد، برخی دیگر بر عناوین تجاری، نشریات، نقشه‌ها و اطلس‌ها تمرکز دارند و دیگری که بر رسانه‌های تصویری و هنر متمرکز است که مجموعه‌های گسترده‌ای از روزنامه‌های عربی را در خود جای‌داده است و همین‌طور آرشیو کاملی از مجلات مربوط به اواسط قرن بیستم.

یک کتابخانه شامل مجموعه‌های خصوصی هم در این بنا برای محققین و بازدیدکنندگان ویژه وجود دارد. این مجموعه دارای کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اسناد کمیاب است که قدمت آن‌ها به قرن سیزدهم بازمی‌گردد ازجمله نسخه‌های قدیمی قرآن و اولین نسخه از رمان قرن هفدهمی میگل دو سروانتس، دن کیشوت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان کتابخانه می‌گویند این‌ها امکانات این بنا در مرحله افتتاحیه است. قرار است برنامه‌های و امکانات بیشتری در طول زمان به خدمات این کتابخانه که بیشتر به یک مرکز فرهنگی شبیه است اضافه شود.

شیخ محمد بن راشد به مناسبت افتتاحیه این کتابخانه در حساب توییتر خود نوشت: «امروز عمارتی فرهنگی و فکری را برای نسل‌های جدید خود راه‌اندازی می‌کنیم که از طریق آن هدفمان ترویج کتاب‌خوانی، گسترش دانش و حمایت از محققان و دانشمندان است. اقتصاد نیازمند دانش است، سیاست نیازمند خرد است و ملت‌ها به دانش نیاز دارند و همه این‌ها را در کتاب‌ها می‌توان یافت.»

امارات در سال ۲۰۱۷ ماه مارس را به‌عنوان ماه مطالعه نام‌گذاری کرد. امسال باشگاه‌های کتاب، کتابخانه‌های موقت و اشتراک‌های رایگان دیجیتال در سراسر این کشور در دسترس بود. چهاردهمین جشنواره ادبیات «هواپیمایی امارات» امسال برگزار شد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه در چهلمین دوره خود در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱٫۷ میلیون بازدیدکننده داشت. نمایشگاه بین‌المللی جدیدتر کتاب ابوظبی در سال ۲۰۲۲ پذیرای بیش از هزار ناشر از ۸۰ کشور بود.

بیشتر از کتاب