زلزله‌های پیاپی در استان هرمزگان؛ مردم تا صبح در خیابان‌ها و پارک‌ها ماندند

نگرانی‌ از وقوع زلزله‌ای مهیب مردم را از بازگشت به خانه‌هایشان بازمی‌دارد

بسیاری از مردم و گردشگرانی که به کیش سفر کرده بودند، با وجود گرمای شدید هوا، همچنان در خیابان‌ها مانده‌اند‌ـ خبرگزاری میزان

در ۲۴ ساعت منتهی به صبح پنجشنبه ۲۶ خرداد، نزدیک به ۴۰ زمین‌لرزه استان هرمزگان در جنوب ایران را لرزاند. کانون اصلی این زمین‌لرزه‌ها بندر چارک از توابع بخش شیب‌کوه شهرستان بندرلنگه بود و حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ با بزرگای ۵.۲ در ساعت ۱۰:۳۶ صبح چهارشنبه رخ داد.

زلزله‌های پیاپی، که تا صبح پنجشنبه ادامه یافت، ساکنان محلی را بسیار نگران کرد، به‌ طوری‌ که بسیاری از مردم بندرعباس، بندرلنگه، بندر چارک و جزیره کیش شب را در خیابان‌ها، پارک‌ها و خودروهای خود به صبح رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران جزیره کیش، تمامی ادارات و مراکز تفریحی و گردشگری این جزیره از روز چهارشنبه تعطیل شده‌اند. تصاویر و ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، فروریختن سقف و دیوار برخی ادارات و خانه‌ها در بندر چارک را نشان می‌دهد؛ اما مسئولان استانی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که این زلزله‌ها خسارتی به جا نگذاشته‌اند.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، درباره خسارت‌های مالی و جانی زلزله‌ها گفت: «بر اساس اعلام فرمانداران و بخشداران مستقر در منطقه و اطلاعات میدانی واحدهای هلال‌احمر، در شعاع ۵۰ کیلومتری کانون زمین‌لرزه و نیز در جزیره کیش، گزارشی از خسارت‌های مالی و جانی نداشتیم؛ اما چند نفر مصدوم داشتیم که سرپایی درمان شدند.»

در خبری دیگر، مختار سلحشور، مدیرکل هلال‌ احمر هرمزگان، نیز از آماده‌باش یگان‌های امدادی شهرستان بندرلنگه، جزیره کیش و دیگر مراکز هلال‌احمر در نزدیکی کانون زلزله خبر داد و گفت: «انبارهای اقلام امدادی در غرب هرمزگان وضعیت مناسبی دارند و در این زمینه، نگرانی وجود ندارد.»

سعید پورزادی، رئیس ستاد مدیریت بحران کیش، هم به خبرگزاری ایرنا گفت که چندین مکان اسکان موقت برای استفاده ساکنان و گردشگران آماده شده است.

با وجود این ادعاها، گزارش‌های محلی حاکی از آن است که بیشتر مردم تا صبح پنجشنبه در پارک‌ها و خیابان‌ها بوده‌اند. همچنین بسیاری از مردم و گردشگرانی که به کیش سفر کرده بودند، با وجود گرمای شدید هوا، همچنان در خیابان‌ها مانده‌اند و همچون موارد پیشین به حال خود رها شده‌اند. جلو پمپ‌بنزین‌ها هم صف‌های طولانی تشکیل شده است. اما ستاد مدیریت بحران که طبق وظیفه‌ باید با مداخله زودهنگام، آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی را کاهش دهد، همچنان در حال برگزاری جلسه است.

نگرانی‌ها از وقوع زلزله‌ای مهیب و خسارت‌بار مردم را از بازگشت به خانه‌هایشان بازمی‌دارد اما مهدی مسعودی، استاد زمین‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان، این اتفاق را بعید می‌داند. او به خبرگزاری فارس گفت: «نگاهی به اطلاعات دو سده اخیر در مورد پراکندگی زلزله‌ها در ایران نشان می‌دهد که در منطقه چارک و جزیره کیش زلزله مهیبی رخ نداده و احتمال وقوع آن نیز بعید و بسیار کم است.»