افزایش سرقت در ایران، پلیس می‌گوید جای نگرانی نیست

تنها در سه ماه گذشته شمار گزارش‌های سرقت هفت درصد رشد داشته است

سال ۱۳۸۸ تنها ۲۰۰ هزار سرقت به ثبت رسیده بود اما این آمار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرقت رسید _ عکس از خبرگزاری مهر

در حالی‌که هفته‌های گذشته سرقت از صندوق امانات یکی از شعب بانک ملی توجه جامعه را به خود جلب کرد و میزان ناامنی در ساختار بانکی را به نمایش گذاشت، حالا آمارهای منتشر شده از سوی نیروی انتظامی نشان می‌دهد که این ناامنی تنها محدود به سیستم بانکی نبوده و میزان رشد قابل ملاحظه سرقت در پایتخت، فضای این کلانشهر را به طور کلی ناامن کرده است.

گزارش‌های متعدد سرقت از منزل، مغازه، کیف‌ قاپی، سرقت خودرو، بخشی از انواع سرقت‌هایی است که ایرنا اعلام کرده به طول محسوسی در پایتخت افزایش یافته است. در این زمینه به نقل از حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ عنوان شده: «میزان سرقت‌ها در طول سه ماه گذشته در تهران هفت درصد افزایش داشته است.» او عنوان کرده که باتوجه به افزایش آمار سرقت در تهران باید فکری جدی در این زمینه کرد.

در سال‌های اخیر همزمان با گسترش فقر و جهش شاخص فلاکت، میزان جرائم به ویژه در کلانشهرهای ایران رو به افزایش گذاشت. طبق آخرین گزارش برآوردهای منتشر شده، شاخص فلاکت در پایان سال ۱۴۰۰ به مرز ۴۹.۴ درصد رسید که این نشان از افزایش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران دارد. شاخص فلاکت که به طور کلی تصویری از رفاه جامعه ارائه می‌دهد، حالا در بیشترین سطح خود طی بیش از ۲۵ سال گذشته قرار گرفته است.

همزمان با رکودزنی شاخص فلاکت و کاهش سطح رفاه، میزان جرایم و سرقت در ایران رو به افزایش گذاشته است. پیش از این قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عنوان کرده بود: «سال ۱۳۸۸ تنها ۲۰۰ هزار سرقت به ثبت رسیده بود اما این آمار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرقت رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال سال گذشته روزنامه شهروند به نقل از محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران از کاهش سن سرقت به شش تا هفت سال به دلیل افزایش فقر خبر داده بود. در همین زمینه پلیس آگاهی تهران نیز زمستان سال گذشته در رابطه با جرائم خرد اعلام کرده بود که افراد زير ۱۸ سال در دزدی موبايل نقش پررنگی پيدا كرده‌اند.

سرقت اولی‌ها که از سال ۱۳۹۹ تعدادشان در میان سارقان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته، به اعتقاد فرمانده انتظامی تهران، آمارشان در تهران هنوز نگران کننده نیست. این در حالی است که تنها در نیمه نخست سال ۹۹ طبق اعلام رئیس پلیس تهران بیش از ۵۰ درصد سارقان را سرقت اولی‌ها تشکیل می‌دادند. پدیده‌ای که همان زمان اعلام شده بود متاثر از شرایط اقتصادی بوده و روند آن رو به رشد و نگران کننده است.

در سال‌های اخیر نمونه‌ای دیگری از گسترش بحران فقر در جامعه ایران، سرقت تجهیزات شهری است. کابل‌های برق، دریچه‌های فلزی فاضلاب‌ها، گاردریل کنار اتوبون‌ها و روکش بتن پایه پل‌ها نمونه‌هایی از تجهیزات شهری هستند که میزان سرقت آن‌ها در فاصله سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

به اعتقاد کارشناسان همین سرقت‌های کوچک افراد را به سمت سرقت‌های بزرگ سوق می‌دهد، جایی‌که می‌تواند به سرقت از صندوق امانات بانکی مشابه آنچه که اخیرا در تهران رخ داد، ختم شود. افزایش جمعیت افراد فقیر، بیکاری، مهاجرت و افزایش هزینه‌های زندگی از جمله عوامل شکل‌گیری برخی آسیب‌ها و بزهکاری‌ها در جامعه به شمار می‌آید.