دوربین مداربسته و دژبان؛ راهکار بهشت‌زهرا برای جلوگیری از سرقت گل

بسیاری از تحلیلگران حوزه علوم اجتماعی معتقدند که ریشه اصلی این وضعیت، فقر و بیکاری است

بر اساس سنت‌های رایج در میان مردم، خانواده‌ها و بازماندگان شخص متوفی، بر سر مزار او گل می‌برند - مهر نیوز

طی روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد منوط بر این که گل‌ها و عکس‌هایی که در گورستان‌ها بر سر مزار افراد گذاشته می‌شود، سرقت شده است. حتی گفته شد که برخی از گل‌ها و عکس‌ها از بخش گلزار شهدا نیز به سرقت رفته است. بلافاصله روابط عمومی سازمان بهشت‌زهرا اعلام کرد که اقلام سرقت شده جایگزین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اعلام شده است که علاوه بر افزایش نظارت شبانه‌روزی نیروهای دژبان و انضباط شهری، تعداد دوربین‌های مداربسته هم افزایش می‌یابد و «شهردار شب» نیز در این مجموعه دایر شده است. همچنین، قرار است ۲۴ ساعته از مجموعه بهشت‌زهرا حراست شود.

در پی انتشار این اخبار و انتقاد از مدیریت شهری، شهرداری و بهشت‌زهرا توپ را به زمین رسانه‌های خارج از کشور انداختند تا از خود سلب مسئولیت کنند.

با این حال، به‌‌رغم تلاش برای فرافکنی، اصل موضوع این پرسش را به اذهان عمومی متبادر می‌کند که چرا فردی باید به جایی برسد که گل‌های روی گورها را سرقت کند؟

بر اساس سنت‌های رایج در میان مردم، خانواده‌ها و بازماندگان شخص متوفی، بر سر مزار او گل می‌برند. برخی نیز عکس‌های درگذشتگان را بر مزار یا سنگ‌گور آنان می‌گذارند. حالا این تزئینات به ممر درآمد برخی از افراد حاشیه‌نشین شهر تبدیل شده است.

نکته قابل توجه این است که بهشت‌زهرا در منطقه‌ای از تهران واقع شده است که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آن در شرایط مطلوبی نیست. بیکاری و مشکلات اجتماعی به افزایش بزهکاری انجامیده است. در این شرایط، سرقت و فروش مجدد گل‌های سر مزارها، به راهی برای کسب درآمد برخی افراد بدل شده است. جز این کار، گریستن بر سر مزار افراد تازه درگذشته، قرآن خواندن، گلاب ریختن بر خاک، فاتحه‌خوانی، و این قبیل کارها که به امید دریافت پول از خانواده داغدار انجام می‌شود، روش‌های دیگری است که در آن بخش از تهران، به محل درآمد عده‌ای از مردم تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قطعه هنرمندان هم دست‌فروشی رواج دارد. فروش آثار خواننده‌ها، پوستر بازیگران، یا اشیایی با تصویر افراد مشهور بر روی آن در گورستان‌ها، از «شغل»هایی است که برخی به آن روی آورده‌اند.

با این حال، شهرداری ترجیح می‌دهد که به‌ جای حل معضل، صورت مسئله را پاک کند. بسیاری از جامعه‌شناسان و تحلیل‌گران علوم اجتماعی معتقدند که ریشه این وضعیت، فقر و بیکاری است. اما نهادهای مدیریتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، با این معضل نیز مانند موارد مشابه دیگر، به‌ جای حل ریشه‌ای، با رویکرد امنیتی وارد عمل می‌شوند.

کریم تفضلی، جامعه‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان این نکته که فقر، مادر تمام آسیب‌های اجتماعی است، می‌گوید: «هرقدر آمار بیکاری و فقر در جامعه افزایش یابد، به همان نسبت آمار سرقت هم در جامعه افزایش می‌یابد.»

او توضیح می‌دهد که اقدام به سرقت، معمولا در میان افراد محروم یا حاشیه‌نشین شهر رو به فزونی می‌رود، و می‌افزاید ک عامل اصلی این وضعیت، «سیاست‌گذاری‌های غلطی است که توسعه نامتوازن را در پی دارد.»