کره‌جنوبی: آزادسازی دارایی‌های ایران با سرنوشت برجام مرتبط است

حدود هفت ‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود شده‌ است

وزیر خارجه کره‌جنوبی در سفر به واشنگتن، درباره دارایی‌های مسدودشده ایران و مذاکرات برجام صحبت کرد- Roberto SCHMIDT/ AFP

پارک جین، وزیر خارجه کره جنوبی، روز دوشنبه، ۲۳ خرداد، در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌ خود، با اشاره به «موانع» موجود برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره، ابراز امیدواری کرد این موانع از طریق مذاکره با دو کشور ایران و ایالات‌متحده از میان برداشته شوند.

وزیر خارجه کره‌جنوبی در سفرش به واشنگتن درباره مذاکرات برجام نیز صحبت کرد و گفت: «اگر مذاکرات برجام با موفقیت به نتیجه برسد، موانع موجود برای آزادسازی دارایی‌های ایران نیز قابل‌ رفع خواهد بود.» پارک جین افزود که کسب نتیجه مثبت از مذاکرات هسته‌ای ایران به مذاکره و دیپلماسی بیشتر مشروط است.

وزیر خارجه کره‌جنوبی، مهر ۱۴۰۰ در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود کشورش برای آزادسازی دارایی‌های ایران همه تلاش خود را کرده است و آزادسازی بخشی از این دارایی‌ها برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد، این موضوع را اثبات می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود هفت ‌میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌جنوبی مسدود است و به دلیل تحریم‌ها، امکان آزادسازی آن‌ها وجود ندارد. پیش‌تر احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، نیز گفته بود آزادسازی دارایی‌های ایران به سرنوشت مذاکرات احیای برجام بستگی دارد.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها احتمال آزادسازی پول‌های مسدودشده در قبال آزادی زندانیان دوتابعیتی را مطرح کرده‌ بودند. روزنامه فرهیختگان ۱۸ فروردین در گزارشی، نوشت که احتمال آزادسازی دارایی‌های ایران به شرط آزادی مراد طاهباز و سیامک و باقر نمازی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران این سه فرد ایرانی-آمریکایی را با اتهام‌های امنیتی زندانی کرده است.

پس از انتشار این خبر، حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان، مبادله احتمالی سه زندانی دوتابعیتی با هفت میلیارد دلار پول مسدودشده در کره‌جنوبی را «معامله‌ای خسارت‌بار» خواند و خواستار بسته‌شدن تنگه هرمز به روی تمام کشتی‌ها به مقصد این کشور شد. او مدعی شد در صورت چنین تبادلی، «دندان طمع دشمنان برای باج‌خواهی تیزتر می‌شود».

سخنان او واکنش مقام‌های کره ‌جنوبی را در پی داشت و وزارت خارجه این کشور روز ۲۹ فروردین سفیر ایران در سئول را احضار کرد و به او تذکر داد.

مدیرمسئول کیهان در حالی ادعای «طمع دشمنان» را مطرح می‌کند که کشورهای جهان و سازمان‌های حقوق بشری به‌تناوب اعلام کرده‌اند که این جمهوری اسلامی ایران است که با «به گروگان‌ گرفتن» ایرانیان دوتابعیتی، از جامعه جهانی باج‌خواهی می‌کند؛ نمونه‌ آن نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی بود که به جرم «جاسوسی» دستگیر و زندانی شد و جمهوری اسلامی ایران او را پس از شش سال حبس، در قبال پرداخت بدهی ۳۹۳.۸ میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران، آزاد کرد.