زندگی مجلل همدستان فاسد اشرف غنی در خارج از افغانستان

اکلیل حکیمی، وزیر دارایی اشرف غنی، در آمریکا املاکی به ارزش ۱۰ میلیون دلار دارد

نام‌ بسیاری از مفسدان دانه‌درشت دولت اشرف غنی در گزارش وال استریت ژورنال دیده نمی‌شود- عکس:Eklil Hakimi 

وال استریت ژورنال در گزارشی که روز دوشنبه، ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن)، منتشر شد، نوشت افرادی که در دوران ریاست‌جمهوری اشرف غنی- که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد- مناصبی عالی داشتند، اکنون در امتداد سواحل کالیفرنیا یا دیگر مناطق مرفه‌نشین جهان در عمارت‌های مجلل خود زندگی می‌کنند.

البته در این گزارش از نام‌ مهره‌های دانه‌درشت فساد در دولت اشرف غنی خبری نیست؛ کسانی چون همایون قیومی، مشاور ارشد و وزیر دارایی دولت اشرف غنی، فاروق وردک، وزیر معارف دولت کرزی و وزیر دولت در امور مجلس دولت اشرف غنی، اجمل احمدی، وزیر تجارت و رئیس بانک مرکزی در دولت اشرف غنی، محمود کرزی، وزیر شهرسازی دولت اشرف غنی، انوارالحق احدی، وزیر کشاورزی و دامداری دولت اشرف غنی، حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی و وزیر خارجه دولت اشرف غنی، اسدالله خالد، وزیر دفاع دولت اشرف؛ اما در مورد املاک اکلیل حکیمی و خالد پاینده، دو وزیر دارایی دولت اشرف غنی، در این گزارش اطلاعاتی ارائه شده است.

در گزارش یادشده، به خانه‌های لوکس برخی از رهبران سیاسی ضدطالبان در ترکیه و دبی هم اشاره شده است؛ اما به نظر می‌رسد خبرنگاران وال استریت ژورنال در مورد املاک این رهبران مدارک قابل‌استنادی به دست نیاورده‌اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، که پیش‌ازظهر یکشنبه، ۱۵ اوت ۲۰۲۱، همراه اشرف غنی از افغانستان خارج شد، همسرش را که شهروند آمریکا است، روزها قبل از سقوط افغانستان به امارات متحده عربی فرستاده بود. طبق اسناد عمومی و تایید محب، خانواده او پس از مدتی اقامت در ابوظبی، به یک خانه چهارخوابه در فلوریدا، واقع در خلیجی زیبا مملو از درختان نخل، نقل مکان کردند. محب گفته که این خانه، متعلق به مادر همسر او است. بر اساس سوابق عمومی و آنچه محب تایید کرده است، همسر او ملکی در شمال شرقی واشنگتن دی سی دارد اما خود او ادعا می‌کند که در هیچ کجای دنیا ملکی به نامش نیست.

بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان (سی‌گار)، روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، گزارش داد که حدود ۷۰ میلیون دلار از بودجه عملیاتی نهادهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، در آستانه فروپاشی دولت، ناپدید شده است. بودجه عملیاتی نهادهای امنیتی افغانستان در دفتر شورای امنیت ملی و تحت کنترل شخص حمدالله محب قرار داشت. با این حال، وال استریت ژورنال بدون اشاره به نقش محب در بالا کشیدن این مبالغ هنگفت، به نقل از او نوشت که در هیچ جای دنیا هیچ ملکی به نام خود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افرادی که تا آخرین روزهای فروپاشی دولت، در شورای امنیت ملی کار می‌کردند، معتقدند که محب و زیردستانش بودجه عملیاتی نهادهای امنیتی که باید برای تجهیز مخالفان طالبان هزینه می‌شد، به خارج از افغانستان منتقل کرده‌اند. یکی از این افراد که اکنون در کانادا زندگی می‌کند و به شرط محفوظ ماندن نامش، صحبت کرد، گفت که شورای امنیت ملی به رهبری محب، با وجودی که در هفته‌های آخر فروپاشی دولت به اندازه کافی بودجه عملیاتی در اختیار داشت، از دادن پول و اسلحه به فرماندهان مردمی و احزاب سیاسی که آماده بودند با طالبان بجنگند، خودداری کرد. به گفته این منبع، محب این پول‌ها را نگه‌ داشت، چون او و همدستانش برنامه سقوط دولت و فرار از افغانستان را هفته‌ها قبل طراحی کرده بودند.

وزرای دارایی اشرف غنی املاک میلیون دلاری در آمریکا دارند

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که اکلیل حکیمی، سفیر دولت حامد کرزی در واشنگتن و وزیر دارایی دولت اشرف غنی، در زمان تصدی مسند وزارت و پس از آن، ۱۰ ملک در کالیفرنیا خریده است.

حکیمی پس از کناره‌گیری از وزارت دارایی در سال ۲۰۱۸، هشت قطعه از املاکی را که خریده بود، به شرکتی به نام گروه زالا (Zala Group) در لاگونا نیگل (Laguna Niguel) منتقل کرد. سوابق این شرکت نشان می‌دهد که مالک آن سلطانه حکیمی، همسر اکلیل حکیمی، است.

با توجه به سوابق موجود درباره املاک کالیفرنیا، دارایی اکلیل و سلطانه حکیمی شامل یک خانه پنج‌خوابه با استخر در محله لوکس لاگونا نیگوئل در نزدیکی یک ساحل است. بنا بر اعلام شرکت املاک و مستغلات زیلو (Zillow )، ارزش این ملک ۲.۵ میلیون دلار و مجموع ارزش این ۱۰ ملکی که وزیر دارایی دولت اشرف غنی خریده، بیش از ۱۰ میلیون دلار است.

طبق سوابق املاک اورنج کانتی، آخرین خرید این زوج که اوایل امسال انجام شد، یک باب آپارتمان ۱.۱ میلیون دلاری در ساحل جنوبی کوو (Cove condo) در یک محله جدیدا توسعه‌یافته در کالیفرنیا است.

وال استریت ژورنال نوشت که تماس با حکیمی برای کسب نظر در مورد املاکی که خریداری کرده، امکان‌پذیر نبود و او به ایمیل‌های ارسالی برای اظهارنظر پاسخی نداده است. زنی هم که در اقامتگاه حکیمی در لاگونا نیگل را گشود، گفت که او در خانه نیست و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرد.

خالد پاینده، آخرین وزیر دارایی افغانستان، هم دو قطعه ملک در نزدیکی واشنگتن دی‌سی دارد که یکی از آن‌ها را با پول نقد خریده است. اطلاعات شرکت زیلو نشان می‌دهد که ارزش این املاک بیش از یک میلیون دلار است.

پاینده که چندی قبل گفته بود برای گذران زندگی‌ در آمریکا در اوبر کار می‌کند، در ای‌میلی به وال استریت ژورنال نوشت: «داشتن خانه‌ای [که در رهن است] به این معنا نیست که شما حین ورود به ایالات متحده آمریکا با مشکل نقدینگی مواجه نمی‌شوید.»

پاینده روز سه‌شنبه در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال، در توییتی نوشت که خبرنگار این رسانه، همه جزئیاتی را که او در ایمیل برایش فرستاده، منتشر نکرده است و اطلاعات مندرج در این گزارش خوانندگان را گمراه می‌کند. پاینده افزود که او این خانه‌ها را پیش از آنکه وزیر دارایی دولت اشرف غنی شود، خریده است.