چرا گیاه در حال مردن شما را غمگین می‌کند؟

آدم‌ها درکنار گیاهانی که به نظرشان زیبا می‌آیند، سرحال‌ترند و آرامش بیشتری حس می‌کنند

گیاهانی که به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود و برگ‌هایشان قهوه‌ای شده‌اند، نسبت به فضای بدون گیاه، آثار بدتری بر سلامت روان دارند - pexels

مطالعه تازه‌ای نشان می‌دهد گیاهان آپارتمانی پربرگ، سالم و جذاب به سلامت افراد کمک می‌کنند و حس محیط خانه و دفترکار را بهتر می‌کنند.   

در مقابل، پژوهشگران دانشگاه ردینگ و انجمن سلطنتی باغبانی (آراچ‌اس) دریافتند گیاهانی که به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود و برگ‌هایشان قهوه‌ای شده‌اند، نسبت به فضای بدون گیاه، آثار بدتری بر سلامت روان دارند.

در این مطالعه که در نشریه «بیلدینگ اند انوایرونمنت» (Building and Environment) منتشر شد، تاثیر ۱۲ گیاه آپارتمانی بر سلامت روان ۵۰۲ بزرگسال بریتانیایی بررسی شد.

این [مطالعه] نشان داد که مردم در کنار گیاهانی که از نظر آن‌ها جالب‌تر و زیباترند، سرحال‌ترند و آرامش بیشتری حس می‌کنند.

گیاهان سبز با برگ‌های پهن مثل انجیر گریان (فیکوس بنجامین)، کالاته‌آ و گیاه پنیر سوییسی (مونسترا دلیسیوسا) بیشترین تاثیر مثبت را بر سلامت داشتند.

معلوم شد که درخت نخل یادآور تعطیلات و خاطرات شاد است و گیاهانی با برگ‌های کمتر، نرم‌تر و گردتر از همه «زیباتر» تلقی می‌شوند.

گیاهان ناسالم بر حس افراد از محیطی که در آن‌اند تاثیر منفی می‌گذارند و کارشناسان توصیه می‌کنند که باید آن‌ها را از خانه و محل کار دور کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنی برگر، پژوهشگر دکترای شهرگرایی دانشگاه ردینگ و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «مطالعه ما نشان داد ظاهر گیاه آپارتمانی در انتخاب آن اهمیت دارد.»

«گیاهانی که به نظر مردم جذاب و جالب‌اند، احتمالا بیشترین تاثیر را بر سلامتی آن‌ها دارند و گیاهان سرسبز و شاداب به محیط داخلی حس سلامتی می‌دهند. برای حفظ ظاهر جذاب گیاهان، آن‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانید به‌راحتی نگهداری کنید.»

در حالی‌ که پژوهش‌های قبلی نشان داد گیاهان آپارتمانی دی‌اکسید نیتروژن- یک آلاینده متداول- را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند، نتایج این مطالعه می‌گوید گیاهانی که خوب از آن‌ها نگهداری می‌شود، ممکن است استرس را هم کاهش دهند.

براساس این یافته‌ها، گیاه نخلی که به آن بی‌توجهی می‌شد، بیش از هر گیاه دیگری موجب استرس حاضران شد.

علاوه بر این، برخی از حضار در اطراف گیاهانی که علامت‌هایی روی برگ‌هایشان دارد، استرس بیشتری داشتند، چون به نظرشان، به مار و حیوانات یا حشرات خطرناک شبیه بود.

دکتر تیانا بلانوسا، دانشمند متخصص باغبانی در آراچ‌اس، گفت: «این مطالعه بر نقش مهمی که گیاهان آپارتمانی در بهبود سلامت روان و رفاه محیط داخلی ایفا می‌کنند، تاکید می‌کند. همه باغ ندارند اما بیشتر ما می‌توانیم برای گیاهان آپارتمانی فضایی پیدا کنیم.»

موقعی که می‌خواهیم گیاه خانگی انتخاب کنیم، کارشناسان گزینه‌های دارای نیاز کم به آب را مطرح می‌کنند؛ چیزی مثل زامیوکولکاس [زامیفولیا].

از طرف دیگر، سرمایه‌گذاری به منظور [تهیه] ظرف خودآبیاری برای گیاهان تشنه‌ای مثل نیلوفر صلح گل (اسپاتی فیلوم) باعث می‌شود سالم بمانند.

سایر گیاهان خانگی و دفتر کار که به مراقبت کمتری نیاز دارند، عبارت‌اند از زبان مادرشوهر (سانسوریا تریفاسکیاتا) که گفته می‌شود یکی از مقاوم‌ترین گیاهان است.

برگ‌های این گیاه نمی‌افتند یا پخش نمی‌شوند و نسبت به سایه بسیار مقاوم است. به آبیاری زیادی نیاز ندارد- به گفته کارشناسان، در زمستان باید ماهی یک‌بار یا بیشتر آبیاری شود.

گیاه عنکبوتی [در فارسی: گندمی] (کلروفیتوم کوموسوم) برای فضای بسته انتخاب خوبی است؛ چون در نور غیرمستقیم بهتر رشد می‌کند، اما به آبیاری منظم نیاز دارد.      

© The Independent

بیشتر از زندگی