شمار مصدومان نشت گاز آمونیاک در مجتمع صنعتی فیروزآباد به ۱۳۳ نفر رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران «امنیتی بودن» این حادثه را رد کرد

جاده جم-فیروزآباد چندین ساعت و تا شعاع ۴۰ کیلومتری به دلیل نشت گازهای سمی مسدود بود - واضح نیوز

با گذشت یک روز از نشست گاز آمونیاک در یک مجتمع صنعتی در استان فارس، وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از افزایش شمار مصدومان حادثه در کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد به ۱۳۳ نفر خبر داد و گفت تاکنون ۱۱۴ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

رسانه‌های داخلی ایران عصر دوشنبه، ۲۳ خرداد، خبر دادند که در پی نشت گازهای سمی در مسیر جم به فیروزآباد در استان فارس، این جاده ناایمن و تا اطلاع ثانوی مسدود است. اندکی پس از اعلام این خبر، مشخص شد علت اصلی بسته شدن جاده وقوع آتش‌سوزی در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد است.

مقام‌های محلی ابتدا شمار مصدومان این حادثه را پنج نفر اعلام کردند اما این آمار به‌تدریج در طول ساعت‌های گذشته افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این حادثه تاکنون فوتی نداشته و ۱۱۴ نفر از مصدومان از بیمارستان مرخص شده‌اند. او در عین‌ حال خبر داد که مراکز درمانی و بیمارستان‌های شیراز و شهرهای مجاور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سخنان او به این معنا است که احتمال افزایش شمار مصدومان یا وخیم‌تر شدن حال آنان به دلیل نشت گازهای سمی همچنان وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقام‌های محلی، بیشتر مصدومان با گاز آمونیاک آسیب دیده‌اند و مشکلات تنفسی دارند؛ اما خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس، مدعی است که مصدومان با گاز نیتروژن آسیب‌ دیده‌اند که خطری ندارد. او علت اصلی حادثه را نیز آتش‌سوزی و نشت یکی از مخزن‌های کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد اعلام کرد.

در خبری دیگر، ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، «امنیتی بودن» این حادثه را رد کرد و مدعی شد: «در شرایط کنونی، مشکل امنیتی وجود ندارد و نباید به این موضوع نگاه امنیتی داشته باشیم. اتفاقی رخ داده است و ستاد بحران و دستگاه‌های مربوطه هم در حال رسیدگی‌اند.»

با وجود این ادعا، گزارش‌های محلی آشکار می‌کند جاده جم-فیروزآباد چندین ساعت و تا شعاع ۴۰ کیلومتری به دلیل نشت گازهای سمی مسدود بود. ویدیوهایی که شامگاه دوشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، تجمع خانواده‌های مصدومان مقابل بیمارستان حضرت قائم شیراز را نشان می‌دهد.

کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد مرداد ۱۳۹۹ افتتاح شد. این کارخانه در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می‌کند و طبق ادعای خبرگزاری ایرنا، ظرفیت تولید سالانه آن ۳۲۰ هزار تن است. تولیدات این شرکت در صنایع پایین‌دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک‌کننده، تصفیه آب و پتروشیمی استفاده می‌شوند.