انفجار در کارخانه تولید کربنات سدیم فیروزآباد بیش از ۱۰۰ مصدوم بر جا گذاشت

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده نیروهای آتش‌نشانی توانسته‌اند آتش را مهار کنند و تا این لحظه کسی جانش را از دست نداده است

خبرگزاری‌ تسنیم از انفجار و آتش‌سوزی در کارخانه تولید کربنات سدیم در فیروزآباد خبر داد. خلیل عبدالهی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس، در توضیح دلایل وقوع این حادثه، که عصر روز دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ رخ داد، گفت:«یکی از مخزن‌های کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دچار نشتی و حریق شد.» عبدالهی همچنین ساعاتی پس از این حادثه در گفتگویی با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد هنوز علت اصلی نشت مخزن و آتش‌سوزی پیش‌آمده مشخص نیست و این امر در دست بررسی قرار دارد.

در طی ساعت‌هایی که از وقوع این حادثه می‌گذرد، شمار آسیب‌دیدگان آن رو به افزایش است. در نخستین ساعت‌های انتشار این خبر تعداد آسیب‌دیدگان در ابتدا ۴۵ و سپس ۷۲ نفر اعلام شده بود، اما حالا، و پس از گذشت چند ساعت از حادثه، این تعداد به ۱۰۹ نفر رسیده است. محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس، در این مورد به خبرگزاری ایرنا گفت: «تاکنون ۱۰۹ مصدوم از حادثه انفجار کارخانه کربنات سدیم شهرستان فیروزآباد به بیمارستان حضرت قائم این شهرستان اعزام و در حال مداوا هستند.»

بر اساس آخرین اظهارات مرادیان نیروهای آتش‌نشانی توانسته‌اند آتش را مهار کنند و هیچ فردی تا این لحظه جانش را از دست نداده است.

با این‌وجود علت اصلی آسیب‌دیدگی مصدوم‌های این حادثه، تنفس گاز آمونیاک گزارش شده است. محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز، در تشریح این موضوع گفت:«[به علت] نشتی شدید مخازن آمونیاک، شماری از کارکنان این کارخانه دچار مسمومیت شده و نیروهای امدادی این محل در حال تلاش برای رفع خطر نشت گاز خطرناک آمونیاک هستند.» 

گاز آمونیاک بی‌رنگ است و مزه‌ای تند و زننده دارد که تنفس آن می‌تواند موجب خفگی شود. از این جهت تنفس میزان مشخصی از این گاز به شش‌های فرد آسیب می‌رساند و موجب مرگ او خواهد شد. جدای از مرگبار بودن استنشاق این گاز سمی، قرار گرفتن در معرض آن به چشم و پوست فرد آسیب می‌زند و میزان مشخصی از آن می‌تواند فرد را با سوختگی‌های شدید مواجه کند.

اما با وجود اظهارات رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز در ارتباط با خطر گاز آمونیاک، خلیل عبدالهی می‌گوید:«مصدومان این حادثه بیشتر در زمینه های تنفسی ناشی از گاز نیتروژن آسیب دیدند که این گاز خطری ندارد.»