عربستان سعودی میزبان اولین جشنواره فیلم اروپایی می‌شود

نمایش فیلم و بحث درباره فیلمسازی با حضور سینماگران سرشناس از برنامه‌های اصلی هفته‌ ویژه سینمای اروپا در ریاض است

مقام‌ها در عربستان سعودی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای ایجاد زیرساخت‌های سینمایی در این کشور شروع کرده‌اند - AFP

اولین جشنواره فیلم‌های اروپایی از روز چهارشنبه در ریاض برگزار می‌شود.

به گزارش نشنال نیوز، در این جشنواره که تا ۲۲ ژوئن ادامه دارد، ۱۴ فیلم از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فنلاند به نمایش درمی‌آیند.

برخی از فیلم‌های مهم که قرار است در طول این جشنواره نمایش داده شوند عبارت‌اند از فیلم فرانسوی تحسین‌شده «عطرها» (Les Parfums) محصول سال ۲۰۱۹ با بازی گرگوری مونتل و امانوئل دوو و همچنین یک کمدی ساخت سال ۲۰۱۶ به نام «به آلمان خوش آمدید» که در آلمان بیش از ۲۰ میلیون دلار فروش داشت.

گرگوری مگن، کارگردان فرانسوی فیلم عطرها، و ماریو پیپریدس، فیلمساز قبرسی، پس از نمایش فیلم‌هایشان برای بحث و گفت‌وگو در میان تماشاگران حاضر می‌شوند. قرار است در این رویداد فرهنگی، مجموعه‌ای از بحث‌های تخصصی مربوط به صنعت سینما شکل بگیرد که هدف آن تبادل نظر با سایر فیلمسازان و جلب توجه تهیه‌کنندگان مشتاق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از این جشنواره نیز آلبرتو باتوکی، مسئول فرهنگی از شهر ترنتینو در ایتالیا، در مورد بهترین شیوه‌های زیست‌ محیطی در مورد ساخت فیلم صحبت خواهد کرد. همچنین جاکومو ماتزاریول، فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، برخی از جنبه‌های ظریف این هنر را برای مشتاقان شرح خواهد داد و متی راکنباخ، وکیل عرصه سینما و سرگرمی از ایالات متحده، درباره عناصر قانونی فیلمسازی توضیح می‌دهد.

این جشنواره را هیئت اتحادیه اروپا در ریاض و شرکت پخش فیلم «عربین پیکچرز» (Arabia Pictures Group) سازماندهی کرده است. برگزارکنندگان این رویداد در نظر دارند علاوه بر برقراری نوعی تبادل فرهنگی بین اروپا و عربستان سعودی، علاقه‌مندان به سینما در عربستان سعودی را بیش از پیش با صنعت سینمای اروپا آشنا کنند.

پاتریک سیمونت، سفیر اتحادیه اروپا در عربستان سعودی، درباره برگزاری این جشنواره گفت: «به عنوان اتحادیه اروپا، ما مشتاقیم که در عرصه فرهنگی عربستان سعودی حضور داشته باشیم، تبادل فرهنگی را تسهیل و فرهنگ اروپایی را به شهروندان این کشور معرفی کنیم. همچنین مشتاقیم که به منظور افزایش درک متقابل، ارتباط بین اروپایی‌ها و مردم عربستان سعودی را بیشتر تقویت کنیم.»

روآ المدنی، مدیر اجرایی عربین پیکچرز، نیز گفت که این جشنواره با هدف توسعه بیشتر صنعت آینده‌دار سینمای عربستان سعودی برگزار می‌شود. به گفته او، این رویداد نقطه عطفی در عربستان سعودی محسوب می‌شود و پلی بین اروپا و صنعت فیلم در حال رشد این کشور است.

مقام‌ها در عربستان سعودی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای ایجاد زیرساخت‌های سینمایی در این کشور شروع کرده‌اند. بر اساس داده‌های کام‌اسکور (Comscore)، یک شرکت اندازه‌گیری و تحلیل رسانه‌ای آمریکایی، از آوریل ۲۰۱۸ تا اواخر دسامبر ۲۰۲۱، درآمد حاصل از این بخش در عربستان سعودی به بیش از ۴۵۴ میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود صنعت سینمای عربستان سعودی تا سال ۲۰۲۵ یک میلیارد دلاری شود.

شرکت وکس (Vox) مستقر در امارات، در سال ۲۰۲۱ پانزدهمین سالن مجموعه سینمایی خود در عربستان سعودی را افتتاح کرد و اکنون دارای ۱۵۴ پرده نمایش در این کشور است؛ در حالی‌ که مووی (Muvi) هجدهمین سایت خود را افتتاح کرده است. غول نمایشگاهی‌ ای‌ام‌سی (AMC) نیز با حدود ۶۵ پرده نمایش در بازار نمایش عربستان سعودی فعال است.

اگر عربستان سعودی در سال‌های آینده با همین سرعت به رشد خود ادامه دهد، بر فروش گیشه جهانی فیلم‌ها تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

بیشتر از فیلم