«بانوی بهشت» مسلمانان را خشمگین کرد

این فیلم نخستین اثر سینمایی است که چهره پیامبر اسلام را نمایش می‌دهد. مسلمانان این اقدام را «کفرآمیز» می‌دانند و معتقدند چهره پیامبر اسلام به‌دلیل قداست او نباید نمایش داده شود

سازندگان فیلم می‌گویند که هیچ بازیگری به‌تنهایی نقش پیامبر اسلام و «شخصیت‌های مقدس» همراه او را ایفا نکرده و چهره‌های آنان با جلوه‌های کامپیوتری ساخته شده است‌ـ IMDb

در پی اعتراض‌های مسلمانان ساکن بریتانیا، نمایش فیلم سینمایی «بانوی بهشت» در مجموعه‌ای از سینماهای زنجیره‌ای این کشور لغو شد. «بانوی بهشت» روایتی از زندگی دختر پیامبر اسلام است اما مسلمانان این فیلم را به‌دلیل نشان دادن چهره پیامبر اسلام «کفرآمیز» خوانده‌اند و آن را عامل ایجاد تفرقه میان مسلمانان می‌دانند.

نمایش عمومی فیلم سینمایی «بانوی بهشت» روز جمعه ۳ ژوئن، آغاز شد اما پس از تظاهرات گروهی از مسلمانان مقابل سینماهای زنجیره‌ای سینه‌ورلد (Cineworld) در بریتانیا، این مجموعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای «اطمینان از در امان ماندن کارکنان و مشتریانش»، اکران این فیلم را متوقف می‌کند.

توقف نمایش این فیلم در بریتانیا منتقدانی نیز داشت. کلر فاکس، از نمایندگان مجلس عوام این کشور، آن را «فاجعه‌بار برای هنر و خطرناک برای آزادی بیان» خواند. مالک شلیبک، تهیه‌کننده فیلم، نیز ضمن ابراز احترام به حقوق معترضان، تاکید کرد که توقف کامل نمایش این فیلم «احمقانه» و ضد حق آزادی بیان در بریتانیا است. او از سینماهای این کشور خواست از حق خود برای اکران فیلمی که مردم می‌خواهند ببینند، دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، این فیلم نخستین اثر سینمایی است که «چهره» پیامبر اسلام را نمایش می‌دهد. مسلمانان این اقدام را «کفرآمیز» می‌دانند و معتقدند چهره پیامبر اسلام به دلیل قداست او نباید نمایش داده شود. با این حال، سازندگان فیلم می‌گویند که هیچ بازیگری به‌تنهایی نقش پیامبر اسلام و «شخصیت‌های مقدس» همراه او را ایفا نکرده و چهره‌های آنان با جلوه‌های کامپیوتری ساخته شده است.

منتقدان «بانوی بهشت» همچنین می‌گویند که این فیلم سه تن از یاران نزدیک پیامبر اسلام را با اعضای داعش مقایسه می‌کند برخی نیز بر این باورند که «بانوی بهشت» میان پیروان مذاهب شیعه و سنی «اختلاف» ایجاد می‌کند، زیرا در تلاش است اقدام‌های گروه داعش را به وقایعی در تاریخ اسلام مثل حمله به خانه امام اول شیعیان و مرگ دختر پیامبر اسلام گره بزند.

تاکنون بالغ‌ بر ۱۱۷ هزار نفر با امضای طوماری خواستار حذف این فیلم از تمامی سینماهای بریتانیا شده‌اند. «بانوی بهشت» قرار بود در بیرمنگام، بولتون، لندن و دیگر شهرهای بریتانیا نیز اکران شود.

«بانوی بهشت» پیش‌تر در کشورهای مسلمان همچون مصر، پاکستان و ایران نیز با واکنش تند رهبران مذهبی مواجه شده بود. پاکستان این فیلم را «کفرآمیز» خواند و مصر هم اکران آن را ممنوع کرد. در ایران نیز برخی مراجع تقلید شیعه از جمله مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و جعفر سبحانی تماشای آن را حرام اعلام کردند.

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در دی‌ماه ۱۳۹۹، پخش اینترنتی این فیلم در ایران را به‌دلیل داشتن محتوایی با رویکرد «نفرت‌‌پراکنی، تفرقه‌‌افکنی، تهییج تعصب‌های نژادی و توهین به مذاهب اسلامی» ممنوع کرد.

«بانوی بهشت» قرار بود در دسامبر ۲۰۲۰ در سینماهای جهان اکران شود؛ اما به‌دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. نمایش این فیلم در سینماهای آمریکا از دسامبر ۲۰۲۱ شروع شد.

«بانوی بهشت» (The Lady of Heaven) با نام عربی «سيدة الجنة» درامی تاریخی نوشته یاسر الجبیب و با کارگردانی الی کینگ است که بر اساس داستان زندگی دختر پیامبر اسلام ساخته شده است و دو داستان به فاصله ۱۴۰۰ سال را که شباهت‌های زیادی با هم دارند، روایت می‌کند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «در جریان حمله گروه داعش به عراق، پسری به نام لیث مادرش را که فاطمه نام دارد، از دست می‌دهد و خود نیز در میانه جنگ خونین گرفتار می‌شود تا اینکه یکی از جنگجویان عراقی او را نجات می‌دهد و به فرزندی قبول می‌کند. مادربزرگ این جنگجو که «بی‌بی» نامیده می‌شود، مراقبت از لیث را برعهده می‌گیرد. لیث شبی کابوس می‌بیند و سراسیمه از خواب بیدار می‌شود و بی‌بی برای او داستان «بانوی بهشت» را تعریف می‌کند. از این‌جا به بعد داستان در ۱۴۰۰ سال پیش روایت می‌شود، وقتی‌ پیامبر اسلام وفات کرد.»

گفته می‌شود برای ساخت این فیلم، حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه شده است.

بیشتر از فیلم