کمبود آب و تشدید خشونت در خاورمیانه

به‌گفته فعال‌های حوزه محیط زیست کمبود آب در منطقه خاورمیانه تشدید نابرابری و خشونت را به همراه خواهد داشت

تا پایان قرن ۲۱ دمای منطقه مِنا ۴ درجه افزایش خواهد داشت -- AFP

یکی از تازه‌ترین تحقیق‌های اتاق فکر «موقوفه کارنگی برای صلح جهانی» (Carnegie Endowment for International Peace)، نشان می‌دهد تغییرات آب‌وهوایی در خاورمیانه دارد حکمرانی در این منطقه را با مشکل مواجه می‌کند، به تشدید نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی دامن می‌زند و موجب به‌وجود آمدن اختلا‌ل‌هایی جدید شده است.

اورشلیم‌پست می‌نویسد، گزارش تحقیقی این اتاق فکر، که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌دهد «کمبود آب» در منطقه مِنا، یعنی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، موجب افزایش درگیری‌های خشونت‌آمیز در این منطقه خواهد شد، چون مِنا اولین منطقه جهان خواهد بود که ذخایر آب آن به‌صورتی موثر از بین خواهد رفت.

در پیوند با این موضوع، در حال حاضر متخصص‌های حوزه آب تخمین می‌زنند، که به‌عنوان مثال، تا پایان قرن ۲۱ میزان بارندگی در کشور اردن ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت و برخی دیگر از منابع نیز اعلام کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، منابع تجدیدپذیر آب در منطقه منا، با کاهشی ۴ درصدی روبه‌رو می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از اورشلیم‌پست، در گزارش اتاق فکر «موقوفه کارنگی برای صلح جهانی» نیز ضمن اشاره به این موضوع، چنین آمده است:«تحقق این امر زندگی ۸۰ تا ۹۰ میلیون از جمعیت منطقه مِنا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ گروه‌هایی که همین‌ حالا هم در مسیر تجربه ناامنی ناشی از کمبود آب تا سال ۲۰۲۵ قرار دارند.»      

از سوی دیگر، به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، برخی متخصص‌های حوزه محیط زیست معتقدند که منطقه خاورمیانه، طی چند دهه گذشته، به‌شدت تحت تاثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار داشته و میانگین دمای هوا در این منطقه، از دهه ۱۹۵۰ به این‌سو، ۱ونیم درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است. گیدون برومبرگ، یکی از فعال‌های بنام حوزه محیط زیست در اسرائیل، در ارتباط با گرم شدن منطقه خاورمیانه و چشم‌انداز این امر چنین می‌گوید:«انتظار داریم که تا پایان قرن، دمای هوا [در این منطقه] ۴ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.»

با این‌وجود در میان کشورهای خاورمیانه، اسرائیل دستاوردهای سترگی در مورد مقابله با مسئله بی‌آبی داشته است. از منظر بسیاری از ناظران سیاسی، یکی از مهمترین علل عادی‌سازی روابط کشورهای عرب منطقه خاورمیانه با اسرائیل به همین موضوع برمی‌گردد؛ موضوعی که می‌توان بازتاب آن را در اظهارنظرهای گاه‌و‌بیگاه مقام‌های اسرائیل نیز در این زمینه شنید.

به‌عنوان مثال یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در گفتگویی، که روز اول ژوئن ۲۰۲۲ با روزنامه اورشلیم‌پست انجام داد، این موضوع را خاطرنشان کرد. به‌گفته او دستاوردهای اسرائیل در زمینه‌های مختلف، از جمله مهندسی آب، بسیاری از کشورها را واداشته است تا روابط‌شان را با این کشور عادی‌سازی کنند یا به‌سوی تحقق این مهم گام بردارند. لاپید در این‌باره گفت:«ما در بسیاری از موارد مذکور، ابرقدرت هستیم و بیش از آن نیز تمایل داریم تا دستاوردهای‌مان را [با کشورهای دیگر] به اشتراک بگذاریم.»