هواپیمای ناشناس از لیتوانی پرواز کرد و حریم هوایی چند کشور اروپایی را شکست

سرنشینان این هواپیمای کوچک دونفره که در نهایت در بلغارستان به زمین نشسته است، مفقود شده‌اند

خلبان این هواپیما در طول پرواز به پیام‌های ارسال شده هیچ پاسخی نداد _ Carl Nenzen Loven/ Unsplash

یک هواپیمای کوچک ناشناس که از کشور لیتوانی برخاسته بود، به‌صورت غیرقانونی وارد حریم هوایی چند کشور اروپایی شد. این هواپیمای مرموز در نهایت بدون خدمه‌اش، در کشور بلغارستان پیدا شد.

بنابر اعلام وزیر دفاع بلغارستان، هواپیمایی که روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه (هشتم ژوئن) از کشور لیتوانی برخاسته بود، برفراز آسمان چند کشور اروپایی ازجمله مجارستان، صربستان و رومانی پرواز کرد و در نهایت ساعت ۱۹:۰۹ همان روز وارد حریم هوایی بلغارستان شد.

رادیو و تلویزیون دولتی لیتوانی (LRT) در این خصوص با اشاره به اینکه این هواپیمای دو سرنشینه هیچ‌گونه برنامه پروازی تایید شده‌ای نداشته است و فرستنده‌های آن در طول پرواز غیرفعال بوده‌اند، به نقل از وزارت دفاع رومانی نوشت: «خلبان این هواپیما در طول پرواز به پیام‌های ارسال‌شده هیچ پاسخی نداد.»

به دنبال شکستن حریم هوایی چند کشور و پاسخ ندادن خلبان، دو فروند جنگنده گریپن و دو فروند اف-۱۶ مجارستان و همچنین دو فروند جنگنده اف۱۶ رومانیایی، این هواپیما را رهگیری و تا زمان ورودش به حریم هوایی بلغارستان دنبال کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دراگومیر زاکوف، وزیر دفاع بلغارستان در این زمینه به خبرنگاران گفته است که این هواپیما در مدت پرواز خود رفتاری تهدیدآمیز بروز نداد اما به دلیل آنکه در ارتفاع بسیار پایین و با سرعت کم پرواز می‌کرد، ردگیری آن برای جنگنده‌ها کاری دشوار بود.

هواپیمای مشکوک در شهر ویدین در شمال غربی بلغارستان توقف کرده و پس از آن اعلام شد که این هواپیما را در یک فرودگاه قدیمی در نزدیکی شرق شهر تارگویست پیدا کرد‌ه‌اند.

آن‌طور که بویکو راشکف، وزیر کشور بلغارستان به خبرنگاران توضیح داد، پس از یافتن هواپیما موتور آن هنوز گرم بود اما سرنشینان آن ناپدید شده بودند و هنوز اطلاعی از آنها در دست نیست.

لیتوانی اعلام کرد که آنها بر حرکت هواپیماها در آسمان این کشور نظارت دارند اما نمی‌داند این هواپیما روز چهارشنبه از چه منطقه‌ای در لیتوانی پرواز خود را آغاز کرده است. در عین حال مجموعه فرودگاهی لیتوانی هم اعلام کرد که این هواپیما از هیچ‌ کدام از فرودگاه‌های اصلی این کشور برنخاسته است.

رادیو و تلویزیون دولتی لیتوانی (LRT) عنوان کرد یک هفته پیش از پرواز این هواپیما به در آسمان چند کشور اروپایی، خلبان و مدیر پارک هوایی نیدا، آن را به سه مرد خارجی فروخته بودند. ملیت این افراد نامشخص اعلام شده و فقط عنوان شده که خلبان فروشنده هواپیما با یکی از این سه مرد به زبان روسی صحبت کرده است.

بیشتر از جهان