صدور مجدد مجوز پرواز هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز اروپا 

این مدل هواپیما سال ۲۰۱۸ پس از دو سانحه مرگبار در سراسر جهان زمین‌گیر شد

بزرگترین مشتری اروپایی این مدل هواپیما، شرکت رایان ایر است-Joe Raedle/Getty Images/AFP

اولین پرواز بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز اروپا، پس از زمین‌گیری این مدل در سال ۲۰۱۸، انجام شد.

پرواز شماره تی‌بی۱۰۱۱ شرکت هواپیمایی تویی فلای بلژیک، کمی قبل از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، به مدت دو ساعت و ۱۵ دقیقه،‌ از فرودگاه بروکسل به مقصد مالاگا، انجام شد.

این پرواز، سه هفته پس از آن که مقام ناظر بر ایمنی هوایی در اتحادیه اروپا، اجازه پرواز این مدل هواپیما را صادر کرد، انجام گرفت.

این مدل هواپیما که آخرین نسخه از پرفروش‌ترین هواپیمای جهان است، پس از دو سانحه مرگبار منجر به جان باختن ۳۴۶ نفر، در سراسر جهان زمین‌گیر شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ و  در پی سقوط پرواز شماره ۶۱۰ هواپیمایی لایان ایر در دریای جاوه، اندکی پس از پرواز از جاکارتا، ۱۸۹نفر جان خود را از دست دادند. در ماه مارس بعد از آن نیز، پرواز شماره ۳۰۲ خطوط هوایی اتیوپی اندکی پس از برخاستن از فرودگاه آدیس آبابا، سقوط کرد و ۱۵۷ مسافر و خدمه آن پرواز جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علت هر دو فاجعه، به اختلال نرم‌افزاری معروف به سیستم افزایش ویژگی‌های مانور (MCAS) نسبت داده شد که هدف آن، سهولت کار در هواپیما در شرایط خاص است. در هر دو سانحه، نقص یک حسگر باعث شد که نرم‌افزار به طور مکرر فعال شود و دماغه هواپیما را به‌رغم تلاش‌های ناامیدانه خلبانان برای بازیابی مجدد کنترل هواپیما، به سمت پایین هدایت کند.

آژانس ایمنی هوایی اروپا، اجرای «بسته‌ای شامل به‌روزرسانی نرم‌افزاری، کابل‌کشی مجدد شبکه سیم‌ها در هواپیما، به‌روزرسانی عملیات برای بازرسی و تعمیر و نگهداری‌ و آموزش مجدد خدمه» را خواستار شده بود تا پس از تقریبا دو سال زمینگیری این مدل هواپیما، اجازه پرواز دوباره آن بر فراز آسمان اروپا را صادر کند.

جت ۱۸۹ نفری شرکت هواپیمایی تویی فلای بلژیک، سه سال پیش تحویل داده شده بود. این هواپیما، از زمان فرود در فرودگاه بروکسل در مارس ۲۰۱۹، زمینگیر مانده بود. این هواپیما یکی از چهار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در اختیار این شرکت هواپیمایی است.

این مدل هواپیما که تنریف الجریا نام دارد، با رجیستر OO-MAX شناخته می‌شود. OO، کد بین‌المللی هواپیماهای ثبت شده در بلژیک است.

این هواپیما، دو روز پیش یک پرواز ۷۵ دقیقه‌ای آزمایشی انجام داد. موفقیت در این آزمایش، یکی از شرایط آژانس ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپا برای اجازه فعالیت مجدد آن بود.

پس از پرواز به مالاگا، به نظر می‌رسد هواپیما بدون مسافر به سمت آلیکانته تغییر مسیر داده و به بروکسل بازگشته است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۲۰ در پروازهای داخلی برزیل به خدمت بازگشت. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد در برابر پرواز با مکس، مقاومت اندکی وجود داشته است.

شعبه بریتانیایی شرکت هواپیمایی تویی، مستقر در منچستر، ناوگان کوچکی از هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس دارد اما بزرگترین مشتری اروپایی این مدل هواپیما، شرکت رایان ایر است. این شرکت هواپیمایی، سفارش ۲۱۰ فروندی برای خرید این هواپیما ثبت کرده است. انتظار می‌رود پرواز این جت‌ها، از استنستد در لندن و دوبلین، پایگاه اصلی شرکت، در ماه مه آغاز شود.

© The Independent

بیشتر از جهان