برای اولین بار، یک زن وزیر امور خارجه کره شمالی شد

این دیپلمات کهنه‌کار به عنوان دستیار نزدیک رهبر کره شمالی در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده حضور داشت

چو سون هوی، پیش از این معاون وزیر خارجه کره شمالی بود - LUONG THAI LINH / AFP

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز شنبه گزارش دادند که این کشور یک دیپلمات کهنه‌کار به نام چو سون هوی را به عنوان اولین وزیر امور خارجه زن منصوب کرده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چو که پیش از این معاون وزیر خارجه کره شمالی بود، در نشست حزب حاکم تحت نظارت کیم جونگ اون، رهبر این کشور، برای سرپرستی وزارت خارجه انتخاب شد.

او جایگزین ری سون گوون، یک مقام نظامی سابق تندرو می‌شود که قبلا مذاکرات با کره جنوبی را رهبری می‌کرد.

چو که یک دیپلمات حرفه‌ای است و به زبان انگلیسی تسلط دارد، به عنوان دستیار نزدیک کیم در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایالات متحده حضور داشت و رهبر کره شمالی را در نشست‌هایی با دونالد ترامپ همراهی می‌کرد.

او فوریه ۲۰۱۹ در شبی که نشست سران دو رهبر در هانوی بدون توافق شکست خورد، در اتفاقی نادر یک جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار کرد و واشنگتن را مسئول مذاکرات شکست‌خورده دانست. چو در آن نشست تاکید کرد: «من فکر می‌کنم که ایالات متحده با رد پیشنهادهای ما، یک فرصت طلایی را از دست داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلماسی بین پیونگ یانگ و واشنگتن از آن زمان به بن‌بست رسیده است و رژیم کیم در ماه‌های اخیر به پیشنهادهای مکرر ایالات متحده برای بازگشت به مذاکرات پاسخ نداده است.

در همین حال، کره شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، آزمایش‌های تسلیحاتی متعددی را در سال جاری انجام داده، از جمله شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما با برد کامل برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ به این سو.

مقامات ایالات متحده و کره جنوبی هشدار داده‌اند که رژیم کیم در حال آماده شدن برای انجام آزمایش هسته‌ای هفتم خود است؛ اقدامی که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که واکنشی «سریع و قاطعانه» به دنبال خواهد داشت.

کره شمالی در شرایطی بر چنین فعالیت‌هایی تمرکز کرده است که به دلیل تحریم‌های اقتصادی در شرایط دشواری قرار دارد. در همین حال، شیوع کووید-۱۹ طی ماه گذشته در این کشور شدت گرفته است؛ با اینکه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که وضعیت همه‌گیری کووید-۱۹ در کره شمالی ممکن است رو به وخامت رود، پیونگ یانگ تاکنون پذیرش هرگونه کمک از واشنگتن و سئول در این زمینه را رد کرده است.

کره شمالی تعداد افرادی را که جواب آزمایش کرونای آن‌ها مثبت است، به طور دقیق اعلام نمی‌کند و کارشناسان می‌گویند ارقامی که این کشور ارائه می‌کند ممکن است بسیار کمتر از واقعیت باشد.

بیشتر از جهان