چین و روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کردند

ایالات متحده روز جمعه تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی اعمال کرد

قطعنامه پیشنهادی علیه کره شمالی از حمایت ۱۳ عض دیگر شورای امنیت برخوردار بود، اما چین و روسیه آن را وتو کردند- AFP

چین و روسیه روز پنجشنبه، تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل متحد علیه کره شمالی را وتو کردند و تلاش آمریکا برای مجازات پیونگ‌یانگ به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک قاره‌پیما را بی‌ثمر گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت با این قطعنامه موافق بودند؛ اگرچه برخی از متحدان ایالات متحده متعجب بودند که چرا واشنگتن با آگاهی از مخالفت سرسختانه پکن و مسکو، رای‌گیری را انجام داده است.

چین، به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد کره شمالی، و روسیه که روابطش با غرب به دلیل تهاجم به اوکراین دچار تنش است، هر دو اعلام کردند که ترجیح می‌دهند به‌جای یک اقدام عملی جدید، بیانیه‌ای غیرالزام‌آور علیه پیونگ‌یانگ ارائه دهند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل، گفت: باید برای یک راه‌حل سیاسی نیز تلاش کرد و ایالات متحده نباید تاکید یک‌جانبه بر اجرای تحریم‌ها را جایگزین کند.  

او هشدار داد که تحریم‌ها برای کره شمالی که اخیرا از شیوع کووید در یکی از بسته‌ترین جوامع انسانی خبر داده است، عواقب انسانی به دنبال خواهد داشت.

سفیر چین در سازمان ملل افزود: «تحریم‌های اضافی نه تنها به حل مشکل کمک نمی‌کند، بلکه به آثار منفی بیشتر و تشدید تقابل منجر خواهد شد.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه، هم ایالات متحده را به نادیده گرفتن درخواست‌های کره شمالی برای توقف «اقدام‌های خصمانه» و شرکت در گفت‌وگو متهم کرد.

او گفت: «به نظر می‌رسد که همکاران آمریکایی و غربی ما به جز اعمال تحریم‌های جدید، پاسخی دیگری برای شرایط بحرانی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده روز جمعه علیه دو بانک روسی، یک شرکت کره شمالی و فردی که آن را به حمایت از برنامه تسلیحات کشتارجمعی کره شمالی متهم کرد، تحریم‌هایی را اعمال کرد و فشار بر پیونگ یانگ را به دلیل پرتاب موشک‌های بالیستیک جدید افزایش داد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت بازرگانی ایر کوریو و همچنین موسسات مالی روسیه، بانک شرق دور و بانک اسپوتنیک را به دلیل مشارکت در تدارکات و درآمدزایی برای سازمان‌های کره شمالی هدف قرار داده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که دولت جو بایدن بارها اعلام کرده بود که مایل است با کره شمالی بدون پیش‌شرط صحبت کند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پیش از این، سه بار مستقیم، با دونالد ترامپ دیدار کرد.

ایالات متحده در حین ارائه قطعنامه پیشنهادی خود گفت که کره شمالی قطعنامه شورای امنیت ۲۰۱۷ را که خواستار تحمیل هزینه بر پیونگ یانگ در صورت شلیک موشک دوربرد بود، به‌وضوح نقض کرده است.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایالات متحده تهیه کرده بود، مقدار نفتی را که کره شمالی می‌تواند به طور قانونی در هر سال برای مقاصد غیرنظامی وارد کند، از چهار میلیون به سه میلیون بشکه کاهش می‌داد. همچنین واردات نفت پالایش‌شده را از ۵۰۰ هزار بشکه به ۳۷۵ هزار بشکه در روز می‌رساند.

بیشتر از جهان