گروسی:‌ خاموش کردن دوربین‌ها بر مذاکرات وین اثر منفی می‌گذارد

«بازرسی‌ها به تهران فرصت می‌دهد تا ادعایش مبنی بر شفاف بودن برنامه اتمی خود را ثابت کند»

جمهوری اسلامی پس از تصویب قطعنامه شورای حکام ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را غیرفعال کرد- ALEX HALADA / AFP

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، گفت که اقدام‌های اخیر ایران و خاموش کردن دوربین‌های نظارتی آژانس، بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد گذاشت. او ابراز امیدواری کرد به‌زودی به ایران سفر کند.

رافائل گروسی پیش‌تر در روز پنجشنبه، ۱۹ خرداد، در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را غیرفعال کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بیش از ۴۰ دوربین نظارتی آژانس در نقاط مختلف هسته‌ای ایران وجود دارد، تاکید کرد ۲۷ دوربینی که در ساعات اخیر غیرفعال شده‌اند، مربوط به تاسیسات هسته‌ای ایران در نطنز، اصفهان و تهران بوده‌اند که عمده‌ترین محل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.

شبکه خبری الجزیره در روز جمعه، دهم مه، به نقل از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته بود که ایران باید همواره امکان بازرسی‌های متوازن و بی‌طرفانه را برای بازرسان آژانس فراهم کند.

گروسی گفت که بازرسی‌ها به تهران کمک می‌کند و به آن فرصت می‌دهد تا ادعایش مبنی بر اینکه برنامه‌ اتمی‌اش شفاف است و چیزی را پنهان نمی‌کند، اثبات کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین هشدار داد که اگر تا سه یا چهار هفته آینده، نظارت ممکن نشود، به مذاکرات برای احیای برجام ضربه‌ای «مهلک» وارد خواهد شد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز ۱۹ خرداد گفت که این نهاد «دوربین‌های فرابرجامی» را «به عنوان باقی‌مانده حسن‌نیت» نگه داشته بود؛ اما پس از طرح گزارش‌های آژانس درباره کشف اورانیوم غنی‌شده که اتهامی «واهی و غیرقابل قبول»‌ است، تصمیم گرفت دوربین‌های نظارتی را از کار بیندازد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه‌ای علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، خواستار پاسخگویی حکومت ایران در مورد ذرات اورانیومی شد که بازرسان آژانس در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران کشف کرده بودند. مقام‌های جمهوری اسلامی ‌نه تنها وجود این سایت‌ها را به آژانس گزارش نداده بودند، بلکه تاکنون در مورد این ذرات کشف‌شده هم توضیح قابل‌قبولی ارائه نداده‌اند. ‌

به دنبال صدور قطعنامه محکومیت جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شماری از امام جمعه‌ها در سراسر ایران خواستار خروج تهران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، گفت که بازرسان آژانس چشم‌ آمریکا و اسرائیل‌اند. او گفت که هدف از صدور قطعنامه «باج‌گیری» در مذاکرات است اما به گفته او، «این انقلاب به کسی باج نمی‌دهد».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام گفته بود که «ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند».