رئیس سازمان انرژی اتمی: همه دوربین‌های نظارتی آژانس را غیر فعال می‌کنیم

به گفته محمد اسلامی، حکومت ایران «از هیاهو و جریانات سیاسی» تاثیر نمی‌پذیرد و سانتریفیوژهای جدید نصب خواهد کرد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، با حضور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد. او روز پنجشنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، گفت:«به فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خاتمه دادیم و فردا هم به فعالیت‌ بقیه خاتمه می‌دهیم که تعداد آن‌ها کلا ۱۷ الی ۱۸ تاست.»

به گفته او، سازمان تحت مدیریتش «دوربین‌های برجامی» را «به‌عنوان باقی‌مانده حسن نیت» نگه داشته بود اما پس از طرح گزارش بازرس‌های آژانس در مورد کشف ردِ ذرات اورانیوم غنی شده در برخی سایت‌های هسته‌ای حکومت ایران، که از نظر اسلامی اتهامی «واهی و غیر قابل قبول» به‌حساب می‌آید، تصمیم به از کار انداختن این دوربین‌های نظارتی گرفته‌ است.  

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز پنجشنبه، ۹ ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرد حکومت ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را غیر فعال کرده است. به گفته او اگر آژانس، به‌واسطه اختلال ایجاد شده از سوی مقام‌های ایران، نتواند وظایف نظارتی خود را انجام دهد، ضربه‌ای «مهلک» به مذاکرات احیای برجام وارد خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال فقدان تمایل به همکاری با آژانس، همانطور که در اظهارات اسلامی دیده می‌شود، در اظهارنظرهای باقی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی نیز کاملا مشهود است. به‌عنوان مثال، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در جریان سخنرانی روز پنجشنبه‌اش در شهرکرد، ضمن اشاره به قطعنامه‌های دیگری که شورای حکام در گذشته علیه فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران صادر کرده بود، قطعنامه اخیر شورای حکام را نیز بر اراده حکومت ایران در ادامه دادن برنامه هسته‌ای‌اش بی‌تاثیر دانست.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، هم در اظهار نظری مشابه گفته بود:«قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی به‌خاطر رفتار ناشایست آژانس انجام شده است.»

محمد اسلامی همچنین اعلام کرد سازمان انرژی اتمی «ماشین‌های سانتریفیوژ» جدید نصب کرده و به گفته او «گازدهی» شروع شده است. اسلامی با اشاره به اقدام روز چهارشنبه شورای حکام، گفت:«ما از این هیاهوها و جریانات سیاسی تاثیر نمی‌پذیریم.» به باور این مقام دولت سیزدهمِ جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای حکومت ایران تحت تاثیر دولت اسرائیل گرفته شده است.

نفتالی بنت روز پنجشنبه، هنگام ترک تل‌آویو به مقصد ابوظبی، از اقدام روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قدردانی کرد و در ارتباط با رویکرد جمهوری اسلامی گفت:«ایران به بازی و پنهان‌کاری‌های خود ادامه می‌دهد.» به گفته بنت حکومت ایران هم در ارتباط با موضوع برنامه اتمی‌اش «دروغ» می‌گوید و هم در ارتباط با دیگر مسائل موجود رویکردی «نفاق‌آمیز» دارد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد «کشورهای جهان» با تصویب قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، موضع قاطع‌شان در مورد تمایز گذاشتن میان «خیر و شر» را نشان دادند و «به‌صراحت می‌گویند ایران در حال کتمان امور است.» از این‌رو بنت بار دیگر تاکید کرد اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «کوتاه نخواهد آمد.»