اردوغان اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه شرکت می‌کند

اردوغان نامزدی خود را برای انتخابات سال آینده، همزمان با حضورش در مانور نظامیان این کشور در دریای اژه اعلام کرد

اردوغان از سال ۲۰۰۳ در راس قدرت ترکیه قرار دارد و صورت پیروزی مجدد، سومین دهه حضورش را شروع خواهد کرد-REUTERS

رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد، بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است ماه ژوئن سال آینده، کم‌تر از یک سال دیگر، برگزار شود.

تورم شدید و مشکلات اقتصادی، در راس مسائل امروز ترکیه قرار داد. در این میان، اردوغان سعی می‌کند چهره‌ای قوی و مصمم از خود ارائه دهد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۹ خردادماه در گزارشی به نقل از رئیس جمهوری ترکیه نوشت او در انتخابات سال آینده شرکت می‌کند و به‌ این ترتیب به برخی از شایعات مبنی عدم حضور و برگزاری نظرسنجی زودهنگام پایان داد.

اردوغان نامزدی خود را برای انتخابات سال آینده، همزمان با حضورش در مانور نظامیان این کشور در دریای اژه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان در روز آخر مانور نظامی‌های ترکیه در دریای اژه، یونان را تهدید کرد که در برابر آنچه او «نظامی‌کردن جزایر دریای اژه» نامید، سکوت نخواهد کرد و در این زمینه «شوخی» ندارد.

ترکیه می‌گوید یونان تعهدات خود را مبنی بر «غیرنظامی نگاه داشتن جزایر دریای اژه» نقض کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه و یونان هر دو عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌شمار می‌روند، اما دهه‌ها است بر سر موضوع‌های مختلف، از جمله وضعیت حقوقی جزایر دریای اژه و بهره‌برداری از ذخایر معدنی شرق دریای مدیترانه، با هم اختلاف دارند. 

اردوغان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش گفت دولت او مصمم است برای ایجاد یک منطقه حايل ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه، بار دیگر یک عملیات نظامی فرامرزی، علیه نیروهای کرد شمال سوریه، آغاز کند.

افزایش شدید بهای کالاهای اساسی در ترکیه، به‌ويژه پس از حمله روسیه به اوکراین که به بالا رفتن بیشتر بهای انرژی و مواد غذایی در ترکیه انجامید، موقعیت اردوغان را در آستانه انتخابات سال آینده در وضعیت دشواری قرار داده است.

در همین رابطه، خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت تحت تاثیر تورم و شرایط بحرانی اقتصادی، محبوبیت حزب حاکم «عدالت و توسعه» به یک‌چهارم کاهش یافته است.

در این میان، دولت اردوغان سعی می‌کند با تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مشخصا از میان کشورهای صادرکننده نفت، تا اندازه‌ای وضعیت خود را در آستانه انتخابات بهبود بخشد.

اردوغان از سال ۲۰۰۳ در راس قدرت ترکیه قرار دارد و صورت پیروزی مجدد، سومین دهه حضورش را شروع خواهد کرد.

بیشتر از جهان