هشدار امیرعبداللهیان درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام آژانس علیه ایران

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوشنبه ۱۶ خردادماه در وین آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد

وزیر امور خارجه ایران مدعی شد در مذاکرات احیای برجام اگر آمریکا و اروپایی‌ها «واقع‌بین باشند»، توافق «در دسترس است»- ATTA KENARE/ AFP

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و درحالی‌که احتمال تصویب قطعنامه‌‌ای توبیخی برای جمهوری اسلامی ایران در آن وجود دارد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هشدار داد که بانیان چنان قطعنامه‌ای، «مسئول همه عواقب تهدیداتشان خواهند بود».

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوشنبه، ۱۶ خردادماه (ششم ژوئن) در مقر آن سازمان واقع‌در وین، پایتخت اتریش، آغاز می‌شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. پیش‌تر اعلام شد که سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه، با حمایت ایالات متحده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت جمهوری اسلامی ایران به اعضای این شورا ارائه کرده‌اند تا در این نشست بررسی و درباره آن رای‌گیری شود. 

حسین امیرعبداللهیان یکشنبه‌شب در توییتی که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد، درباره این قطعنامه احتمالی نوشت: «اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.»

او همچنین با اشاره به صحبت تلفنی اخیرش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درمورد مذاکرات احیای برجام و ادامه آن، مدعی شد که «اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند»، توافق در این مذاکرات «در دسترس است».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درحالی توافق برای احیای برجام را «در دسترس» دانسته است، که جوزپ بورل پس از آن گفت‌وگوی تلفنی که روز شنبه انجام شد، در توییتی هشدار داده بود که «احتمال رسیدن به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است». این مقام اتحادیه اروپا البته درضمن تاکید کرده بود که «هنوز می‌توانیم با تلاش بیشتر این کار را انجام دهیم».

مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام که در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه از اوایل سال ۱۴۰۰ شمسی در جریان بود، اسفندماه ۱۴۰۰ متوقف شد و هرچند طرف‌ها از آماده‌شدن پیش‌نویس یک توافق خبر داده بودند، اختلاف‌های باقیمانده هنوز حل نشده است و حتی بسیاری از ناظران از بن‌بست کامل گفت‌وگوها سخن می‌گویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی اخیر خود به شورای حکام، اعلام کرد که تهران با گذشت چند سال، همچنان به پرسش‌های مربوط به ذرات اورانیوم کشف‌شده در سه مکان اعلام‌نشده به آژانس، پاسخ قابل قبولی نداده است. درپی این گزارش، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تحت فشار گذاشته‌اند تا جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل همکاری نکردن با آژانس، محکوم کند.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام، روز شنبه در توییتی اعلام کرد قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی که آمریکا از آن حمایت می‌کند، احتمالا روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او پیش از آن هم در حساب توییتر خود نوشته بود که اگر شورای حکام قطع‌نامه پیشنهادی غربی‌ها علیه ایران را تصویب کند، امکان به موفقیت رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام کاهش می‌یابد و «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد، به‌جای قطعنامه باید بر تلاش‌های دیپلماتیک بیفزاید».

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۱۱ خردادماه، درباره هرگونه «اقدام غیرسازنده» در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده و گفته بود که ایران به آن پاسخ «قاطعانه و متناسبی» خواهد داد.