هتل‌های شهر وان به دلیل حضور گردشگران ایرانی پر شد

پنج هزار ایرانی در روز اول تعطیلات وارد وان شدند

صف گردشگران ایرانی در گذرگاه مرزی کاپی‌کوی- trhaber_com/Twitter

شهر وان در شرق ترکیه شاید جزو جاذبه‌های اصلی این کشور محسوب نشود، اما نزدیکی‌اش به مرزهای ایران باعث شده است که برای بسیاری از ایرانی‌ها از مقاصد محبوب باشد. حالا گردشگران ایرانی در ایام تعطیلات سه روزه ایران در سالگرد «پانزده خرداد» و درگذشت آیت‌الله خمینی، هتل‌های این شهر را کاملا پر کرده‌اند؛ آن‌هم در ایامی که روایت رسمی حکومت می‌خواهد به عنوان عزاداری جا بیندازد، اما به نظر می‌رسد که برای بیشتر مردم موسمی برای خوش‌گذرانی است. به گزارش روزنامه «حریت» ترکیه، یونس یوکسل، رئیس هیات مدیره انجمن هتلداران و جهانگردی وان، گفت ورود گردشگران ایرانی باعث جنب و جوش در شهر شده و بر کسب و کار مغاز‌داران تاثیر گذاشته است. 

در پی محدودیت‌های وسیع سفر در دوران همه‌گیری جهانی کرونا، ترکیه در جایگاه مقصدی نزدیک با محدودیت‌های کمتر، از اهداف اصلی سفر ایرانیان بوده است. امسال نیز بسیاری از ایرانیان از راه زمینی وارد استان وان شده‌اند که با استان آذربایجان غربیِ ایران همجوار است. به گزارش حریت، هتل‌های شهر وان تقریبا ۱۰۰ درصد پر شده‌اند. این روزنامه می‌نویسد: «ایرانیان که در طول روز از اماکن تاریخی و گردشگری شهر دیدن می‌کنند، با خرید از مغازه‌ها باعث رونق کار کسبه می‌شوند.  مغازه‌داران نیز برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران، فروشنده‌های فارسی‌زبان به‌کار می‌گیرند.»

آقای یوکسل گفت که در روز اول تعطیل رسمی در ایران، پنج هزار نفر وارد این شهر شده‌اند و ۸۰ درصد گردشگران شهر را تشکیل می‌دهند. او گفت، ایران و ترکیه قرن‌ها است که کشورهای «مثل خواهر و برادر» بوده‌اند و آداب و سنن مشابه و روابط خویشاوندی دارند. 

ترکیه از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است و در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۵۱ میلیون بازدیدکننده، در جایگاه ششم جهان قرار داشت. در آن سال فرانسه، اسپانیا، آمریکا، چین، و ایتالیا، به ترتیب در جایگاه‌های اول تا پنجم قرار داشتند. اما شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا باعث پایین آمدن شدید میزان کل گردشگران شد و صنعت گردشگری در دو سال گذشته ضربات شدیدی خورده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اینک می‌توان شاهد رشد مجدد این صنعت در ترکیه‌ بود. در ماه آوریل سال جاری تعداد شهروندان خارجی که وارد کشور شدند، بیش از سه برابر بیشتر از سال گذشته بود. طبق آمار وزارت گردشگری ترکیه، میزان ورودی‌ها در آوریل با بیش از ۲۲۵ درصد افزایش، به ۲.۵۷ میلیون نفر رسید. بسیاری امیدوارند که اقتصاد ترکیه که به تورم بالا و کاهش قیمت ارز دچار است، از افزایش گردشگران کمک بگیرد. با آنکه جنگ روسیه در اوکراین نیز اثر سویی بر گردشگری داشته است، پیش‌بینی می‌شود که تعداد کل گردشگران در سال جاری به آخرین سال پیش از کرونا (۲۰۱۹) برسد. 

احمد آراس، شهردار بودروم، گفت انتظار دارد که تعداد گردشگران خارجی این بندر محبوب در جنوب غربی ترکیه امسال از ۱.۵ میلیون نفر بالاتر برود؛ یعنی افزایشی چشمگیر نسبت به ۱.۳ میلیون نفر بازدیدکننده سال ۲۰۱۹.  او افزود که کاهش بازدیدکنندگان روس و اوکراینی، با ورود گردشگران کشورهای اروپای غربی همچون بریتانیا، هلند، و آلمان جبران می‌شود که از پایین آمدن قیمت لیره استفاده می‌کنند.

ایرانی‌ها نیز از مهم‌ترین گردشگران ترکیه در سراسر کشور و در سطوح مختلف به شمار می‌روند؛ از جمله ایرانیانی که در چند سال اخیر برای خرید مسکن و اقامت در ترکیه به این کشور رفته‌اند. در سال گذشته در مجموع چهار میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند. در رسانه‌های ترکیه گفت‌وگوهای زیادی با ایرانیان گردشگر منتشر شده است که محدودیت‌های موجود در ایران را برای زندگی معمولی، از دلایل اصلی سفر خود به همسایه غربی معرفی می‌کنند. 

وب‌سایت «میدل‌ایست آی» در ماه فوریه گزارشی در مورد سفر ایرانیان به ترکیه منتشر کرده بود. یک کارشناس گردشگری مقیم ایران به این وب‌سایت گفته بود که بسته سفر سه روزه به وان اکنون ارزان‌تر از سفر به اماکن داخلی، مثل جزیره کیش است. سفر سه روزه به وان با اتوبوس با قیمت حدود یک میلیون و صد هزار تومان فروخته می‌شود که معادل حدود ۴۴ دلار آمریکا است. این در حالی است که سفر سه روزه با هواپیما و اقامت به کیش، نزدیک به چهار میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

بیشتر از سفر