هشدار اسرائیل به شهروندان خود: در سفر به ترکیه مراقب باشید 

اسرائیل نگران واکنش تلافی‌جویانه حکومت ایران در پی کشته شدن صیادخدایی است 

اسرائیل روز دوشنبه، ۳۰ مه، درباره سفر به ترکیه هشدار داد. این هشدار در میان نگرانی‌ها درباره واکنش ایران به ترور یکی از چهره‌های ارشد سپاه پاسداران است که هفته گذشته صورت گرفت.

شورای امنیت ملی اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «در چند هفته گذشته و به ویژه از هفته پیش که ایران، اسرائیل را به دست داشتن در مرگ یک افسر سپاه پاسداران متهم کرد، نگرانی‌های روزافزونی در تشکیلات دفاعی کشور نسبت به تلاش‌های ایران برای آسیب زدن به اهداف اسرائیلی در سراسر جهان مشاهده می‌شود.»

شورای امنیت ملی اعلام کرد که هشدار در مورد سفر [شهروندان اسرائیل] به ترکیه را «تشدید» می‌کند و تاکید کرد که این کشور و سایر کشورهای هم‌مرز با ایران، «این روزها خطر بالایی برای اسرائیلی‌ها در بر دارند.» مقام‌های امنیتی اسرائیل گفتند «خطری واقعی متوجه اسرائیلی‌ها» در ترکیه است، اما توضیح بیشتری ندادند.

سرهنگ حسن صیادخدایی هفته گذشته در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدان اسلام در تهران، به دست دو موتورسوار کشته شد. اسرائیل مسئولیت چنین اقدام‌هایی را به عهده نمی‌گیرد. گفته می‌شود که صیادخدایی مسئول ربایش و کشتار افرادی خارج از ایران بوده است و از جمله کوشیده بوده است اقداماتی علیه اسرائیلی‌ها انجام دهد.

در بیانیه شورای امنیت ملی اسرائیل می‌خوانیم: «شهروندان اسرائیلی باید مراقب باشند و هنگام سفر به این کشورها ملاحظات ضروری را در نظر داشته باشند.»

با اینکه ترور صیادخدایی در خیابانی صورت گرفته است که بسیاری مقام‌های ارشد سپاه و نیروی قدس در آن فعالیت دارند، حکومت ایران هنوز نتوانسته است هیچ مظنونی را در پیوند با این عملیات پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی راجع به این علمیات نکرده است، اما به علت نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران، سطح آماده‌باش امنیتی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را در سراسر جهان افزایش داده است. 

یک مقام اطلاعاتی که هفته گذشته بدون ذکر نام خود با «نیویورک تایمز» مصاحبه کرد، گفته بود که اسرائیل به مقام‌های آمریکا اعتراف کرده است که ترور صیادخدایی کار این کشور بوده است، اما یکی از نمایندگان ارشد مجلس اسرائیل را انکار کرد. مقام‌های اسرائیلی از انتشار گزارش «نیویورک تایمز» رضایت نداشتند و یکی از کمیته‌های قدرتمند مجلس اسرائیل هشدار داد که اگر مقام‌های اطلاعاتی آمریکا این‌گونه با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند، همکاری بین دو کشور مخدوش خواهد شد. 

رام بن باراک، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع مجلس اسرائیل، به «رادیو ۱۰۳ اف ام» اسرائیل گفت: «بیش از هر چیز به اعتماد لطمه می‌زند. ما روابط نزدیک بسیاری داریم و همکاری زیادی بین ما برقرار است. همه این‌ها متکی به اعتماد است و اگر زیر پا گذاشته شود، به همکاری‌ ما در آینده هم لطمه می‌خورد. امیدوارم آمریکایی‌ها در مورد این درز خبر به مطبوعات تحقیق کنند و متوجه شوند که از کجا آمده و چرا.»

بن باراک همچنین گفت که امیدوار است آمریکا عامدانه چنین کاری نکرده باشد، و افزود: «البته این بار اول هم نیست — داستان بمباران رآکتور هسته‌ای سوریه هم به روزنامه‌نگاری آمریکایی درز کرده بود.»

اشاره او به علمیات «خارج از صندوق» یا «بوستان» در سپتامبر ۲۰۰۷ است که طی آن، اسرائیل یک رآکتور هسته‌ای را در استان دیرالزور سوریه بمباران کرد. یک ماه پس از آن رخداد، روزنامه «نیویورک تایمز» بر بنیان گفت‌وگو با مقام‌های اطلاعاتی دولت وقت جورج دبلیو بوش، چندین مقاله مفصل در مورد این حمله‌ها منتشر کرد. 

از نوامبر ۲۰۲۰ که محسن فخری‌زاده کشته شد، کشته شدن صیادخدایی را می‌توان مهم‌ترین ترور مقام‌ها در خاک ایران دانست. ترور فخری‌زاده هم عموما کار اسرائيل دانسته می‌شود.

هشدار اسرائیل به شهروندانش در حالی از راه می‌رسد که خبرگزاری فارس روز یکشنبه مطلبی به نام «صهیونیست‌هایی که باید مخفیانه زندگی کنند» منتشر کرد و مشخصا پنج چهره اسرائیلی را با نام و نشان، تهدید کرد. این خبرگزاری مدعی شد که با «دسترسی به برخی منابع درونی این رژیم و نیز دیگر منابع امنیتی، لیستی از متخصصان عرصه نظامی، امنیتی، دفاعی، سایبری و فن‌آوری رژیم موقت صهیونیستی» به دست آورده است. این خبرگزاری با انتشار اطلاعاتی در مورد این افراد، مدعی شده است که آن‌ها در «خرابکاری‌ها علیه کشورهای اسلامی و ترور فعالان محور مقاومت اسلامی نقش داشته‌اند.» 

بر خلاف ادعاهای فارس، به نظر می‌رسد که اطلاعاتی که این خبرگزاری منتشر کرده است، در فضای عمومی موجودند؛ هرچند، فارس مدعی شده است که «جزئیات بسیار دقیق» راجع به اعضای خانواده و نشانی منازل و محل کار آن‌ها نیز در اختیار دارد و برخی از آن‌ها را در آینده منتشر خواهد کرد.

بیشتر از جهان