کاهش ارزش لیر مسافران ترکیه را افزایش داد

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی: هتل‌های وان اتاق خالی ندارند

در حال حاضر حداقل هزینه سفر از ایران به یکی از شهرهای گردشگرپذیر ترکیه پنج میلیون تومان است - BULENT KILIC / AFP

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از افزایش ۱۰۰ درصدی مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه  پس کاهش ارزش لیر، خبر داد. به گفته او، در چند ماه اخیر، هتل‌های شهر وان اتاق خالی نداشته‌اند.

رفیعی با بیان اینکه مسافرت به دیگر شهرهای ترکیه نیز افزایش یافته است، گفت: «پاییز و زمستان فصل سفر تفریحی به ترکیه نیستند و این کشور از گذشته، بیشتر مقصد خرید ایرانی‌ها بوده است؛ بنابراین وقتی ارزش لیر پایین آمد، با تبلیغاتی که شد، مسافران این مسیر رشد کرد.»

بر اساس اعلام رئیس‌ هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، با اجرای سیاست‌های پولی دولت ترکیه و تقویت ارزش لیر، میزان سفر ایرانیان به این کشور نیز به روال عادی بازگشت.

رفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا یادآور شد: «کاهش ارزش لیر در کم شدن هزینه‌ سفر به ترکیه هیچ تاثیری نداشت و قیمت خدمات مسافرتی تغییر نکرد؛ یعنی به دنبال کاهش ارزش لیر ارزانی اتفاق نیفتاد که عامل افزایش سفرها شود.»

در حال حاضر حداقل هزینه سفر از ایران به یکی از شهرهای گردشگرپذیر ترکیه پنج میلیون تومان است که در مقایسه با هزینه سفر به جزایر جنوب ایران مثل کیش، ارزان‌تر تمام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در پایان نوامبر ۲۰۲۱ منتشر کرد، نشان داد که این کشور پس از روسیه، بلغارستان و آلمان، بیشترین آمار مسافران خارجی را داشته است؛ به‌ طوری‌ که در این ماه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ترکیه سفر کردند.

محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، به‌تازگی گفته است که هدف کشورش برای دستیابی به درآمد ۲۴ میلیارد دلاری از محل گردشگری در سال ۲۰۲۱ محقق شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، تاکید کرد که ترکیه قصد دارد در سال ۲۰۲۲از محل جذب توریست به درآمدی بالغ‌بر ۳۴ میلیارد دلار برسد.

پیش‌تر، محمدرضا لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، اعلام کرده بود که در هفت ماه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بیش از سه میلیون و ۹۵۰ هزار مسافر ایرانی از طریق مرزهای زمینی و هوایی به ترکیه سفر کرده‌اند. به گفته او، برخی از این افراد ادامه مسیر می‌دادند و به کشورهای اروپایی سفر می‌کردند اما اغلب مسافران به‌قصد تفریح، خرید و سرمایه‌گذاری به ترکیه رفته‌اند.

در سال‌‌های اخیر، استان وان که با ایران مرکز مشترک زمینی دارد، به یکی از مقاصد پرطرفدار ایرانیان برای خرید و تفریح تبدیل شده است. هم‌زمان با کاهش ارزش لیر، یونس یوکسل، رئیس اتحادیه هتلداران وان، به سی‌ان‌ان ترک گفته بود: «در حال حاضر گردشگران ایرانی ۱۰۰ درصد ظرفیت هتل‌های این شهر را رزرو کرده‌اند.»

علاوه بر خرید و تفریح، بسیاری از ایرانیان با هدف سرمایه‌گذاری و خرید ملک به ترکیه سفر می‌کنند. بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه، در ماه نوامبر ۲۰۲۱، اتباع ایرانی یک هزار و ۴۰۶ باب واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده و بار دیگر در رده اول خریداران خارجی خانه در این کشور قرار گرفته‌اند.

بیشتر از سفر