داستان لباس تاجگذاری ملکه الیزابت

لباسی مجلل با طرح‌هایی از رز انگلیسی، خار اسکاتلندی، شبدر ایرلند شمالی، اقاقیای استرالیایی و برگ افرای کانادایی

هیچکس فکرش را نمی‌کرد که لباس باشکوهی که ملکه الیزابت ۲۶ ساله برای مراسم تاج‌گذاری‌اش در سال ۱۹۵۳ پوشید، در جشن‌های هفتادمین سال سلطنت مخاطبان تازه‌ای داشته باشد.

جشن‌های «هفتادسالگی سلطنت ملکه» از دوم ژوئن، روز تاج‌گذاری ملکه، آغاز شد و تا یکشنبه ادامه داشت.

لباس مراسم تاج‌گذاری ملکه با درخشش و زرق و برق ابریشمی‌اش از سال ۱۹۵۳، هنوز هم می‌تواند چشم همگان را در سال ۲۰۲۲ به خود خیره کند. این جادوی دستان هنرمند طراح بریتانیایی آن، نورمن هارتنل، است که با دقت هر چه تمام‌تر، کوشید تا لباسی طراحی کند که علاوه بر زیبایی، در خور هشتمین حاکم زن بعد از دوران قرون وسطی باشد، عظمت و اهمیت روز تاج‌گذاری را با خود داشته باشد، بر پیوند ملکه جوان با دنیای مدرن تاکید کند و از سرزمین‌هایی که قرار بود ملکه بر آن‌ها حکم‌رانی کند، نشانی در خود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته این طراح ۹ لباس مختلف برای تاج‌گذاری ملکه طراحی کرده بود تا او بتواند یکی را به سلیقه خود انتخاب کند. اولین طرح، ساده‌ترین آن‌ها بود و نهمین طرح، کاری پرجزئیات و بسیار پر زرق و برق. ملکه الیزابت هشتمین طرح را انتخاب کرد؛ لباس مجللی که با رزهای انگلیسی، خارهای اسکاتلندی، شبدر ایرلند شمالی، برگ افرای کانادا، اقاقیای استرالیا، و تره‌فرنگی‌های ولز تزیین شده بود: انگلستان با نقش گل رز تودور (نشانک سنتی انگلیس و مربوط به دودمان تودور) که با ابریشم صورتی روشن، مروارید، طلا، نقره و الماس به پیراهن گل‌دوزی شده بود، اسکاتلند با نقش ابریشم ارغوانی کم‌رنگ از خارهای اسکاتلندی با ساقه‌ای به‌رنگ ابریشم سبز، ایرلند با نقش شبدرها در ابریشم سبز با دوخت نقره و الماس، و سرزمین ولز هم در نقشی گل‌دوزی‌شده از تره فرنگی روی ابریشم سفید و الماس با برگ‌های ابریشمی سبز روشن نشان داده می‌شد. برگ افرای کانادا نیز با ابریشم سبز گل‌دوزی شد و حاشیه زردوز گرفت، و اقاقیای استرالیا با شکوفه‌های زرد در شاخ‌وبرگ سبز ابریشم و نخ طلا نمودار شد. در کنار این‌ها، هندوستان هم با گل نیلوفر آبی و گلبرگ‌های الماس و مرواریددوزی‌شده نشان داده شد.

نورمن هارتنل طرح نهم را برای تاج‌گذاری ملکه ترجیح می‌داد، اما با رعایت احتیاط، تصمیم گرفت نظرش را پیش خود نگه دارد. این طراح پیشرو و مشهور خانواده سلطنتی بریتانیا، علاوه بر این لباس تاج‌گذاری، طراح لباس عروسی ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۴۷ نیز بود.

بیشتر از مُد و زیبایی