حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد اردن کیست؟

ولیعهد اردن در ۲۰ سالگی ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفت

ولیعهد اردن نخستین فرزند شاه عبدلله دوم و ملکه رانیا و دارای دو خواهر و یک برادر کوچک‌تر است - Instagram/alhusseinjo

به ‌زودی حسین ‌بن عبدالله دوم، ولیعهد اردن و فرزند شاه عبدلله دوم، ۲۸ ساله می‌شود و شاید بالاتر رفتن سن به مسئولیت‌های او بیفزاید.

البته باید گفت که ولیعهد اردن از سن پایین هم مسئولیت‌های کمی نداشته است. 

حسین ‌بن عبدالله دوم تحصیلات کارشناسی خود را در رشته تاریخ بین‌الملل در دانشگاه جورج‌تاون آمریکا گذراند و در سال ۲۰۱۵، یک سال پیش از دریافت مدرک لیسانس خود در ۲۰ سالگی، توانست ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گیرد و در جایگاه جوان‌ترین فردی قرار گیرد که در این جایگاه می‌ایستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این جلسه طرح روش‌های پیشگیری از پیوستن جوانان به گروه‌های افراطی را بررسی کرد که سپس شورای امنیت به اتفاق آرا، آن را با عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌الملل» تصویب کرد.

این شاهزاده عرب که در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان ولیعهد اردن معرفی شد و در حال حاضر ستوان یکم نیروهای مسلح اردن است، در بسیاری از دیدارهای سیاسی داخلی و خارجی پدرش را همراهی کرده و با سران حکومت‌های جهان ملاقات داشته است.

مادر حسین عضو هیچ خانواده سلطنتی نیست، اما این نکته باعث نشده است که او را با عنوان ملکه اردن نشناسند. زمانی که ملکه رانیا نخستین بار شاه عبدلله دوم را ملاقات کرد، کارمند بازاریابی در شرکت اپل بود. پادشاه خیلی زود به این کارمند ساده دل باخت و به این ترتیب، این دو شش ماه بعد با هم ازدواج کردند. حسین نخستین میوه این ازدواج عاشقانه است و دو خواهر و یک برادر کوچک‌تر نیز دارد.

باید گفت دلیل اینکه پدر و مادر ولیعهد اردن نام او را حسین گذاشتند، جد پدری هاشمی او، شاه حسین، بوده است که بر اساس گفته خودش از فاطمه، دختر پیامبر اسلام، و علی، نخستین امام شیعیان، نسب می‌برده است. هاشمیان که از قدیمی‌ترین سلسله‌های سلطنتی در جهان محسوب می‌شوند، بیش از ۷۰۰ سال بر مکه حکم راندند و از سال ۱۹۲۱ تاکنون بر اردن حکومت کرده‌اند.

اگرچه بر اساس قانون اساسی اردن نقش ولیعهد بیشتر تشریفاتی است، در زمان غیاب شاه در کشور، همواره حسین بن عبدلله دوم در جایگاه نایب‌السلطنه، وظایف او را بر عهده گرفته است. 

بیشتر از زندگی