پتروشیمی میانکاله راهی سمنان کم‌آب می‌شود؛ سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب نکرد

عضو کمیسیون عمران مجلس: در صورت اجرای طرح پتروشیمی در سمنان، به ناچار آب مازندران را به سمنان منتقل می‌کنند

جانمایی نادرست پتروشیمی میانکاله از همان ابتدا هدف انتقادهای گسترده قرار داشت _ عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

اوایل خردادماه عنوان شد که دبیرخانه سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به تعدادی از وزرای دولت، به موضوع انتقال پتروشیمی میانکاله از مازندران به دامغان اشاره کرده است. حالا عضو کمیسیون عمران مجلس، تکذیب نشدن این مسئله، پس از گذشت چند هفته از سوی سازمان محیط زیست را نشانه صحت اخبار مطرح شده درمورد تصمیم به انتقال این طرح پتروشیمی به استان سمنان عنوان کرده است.  

در نامه‌ای که دبیرخانه سازمان حفاظت محیط زیست روز یکم خرداد به تعدادی از وزرا ارسال کرد، خواسته شده بود که پیشنهاد این سازمان برای ساخت پارک اختصاصی تولید پروپیلن و گاز طبیعی در منطقه امیرآباد مازندران و انتقال آن به دامغان مورد بررسی قرار گیرد.

غلامرضا شریعتی اندراتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص با انتقاد از طرح موردنظر سازمان محیط زیست برای انتقال پتروشیمی میانکاله به استان سمنان، مسئله نحوه تامین آب مورد نیاز این واحد پتروشیمی در استان کم‌آب سمنان را مورد توجه قرار داده است.

او با اشاره به اینکه استان سمنان با مشکل تامین آب شرب روبروست، به تسنیم گفت: « در صورت اجرای طرح پتروشیمی در سمنان، به ناچار آب مازندران را به سمنان منتقل خواهند کرد و موضوع سد فینسک که محل اختلاف مازندران و سمنان است و ساخت آن متوقف شد، دوباره از سر گرفته می‌شود.»

در واقع این نماینده مجلس ارائه طرح انتقال پتروشیمی میانکاله به دامغان را سرآغاز طرح انتقال آب از سرچشمه مازندران به استان سمنان دانسته است. او پیش از این در همین زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: « منافع مازندران دارد قربانی می‌شود و این استان گروگان سازمان محیط زیست کشور شده است.»

استان سمنان و به خصوص شهر دامغان به دلیل بافت خشک و کاهش بارش‌‌ها در سال‌های اخیر، هر ساله با مشکل دامنه‌دار کم‌آبی مواجه است. فروردین سال جاری علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده دامغان در مجلس، نسبت به کم‌آبی این شهرستان هشدار داد و به ایسنا گفت: «به دلیل مشکل تامین آب، بسیاری از روستاهای دامغان به مناطق غیرمسکونی تبدیل شدند. دیگر مناطق این شهرستان نیز اگر بارندگی مناسبی وجود نداشته باشد با سالی سخت برای تامین آب روبرو هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جانمایی نادرست پتروشیمی میانکاله از همان ابتدا هدف انتقادهای گسترده قرار داشت. فارغ از تبعات زیست محیطی این پتروشیمی در استان مازندران و منطقه میانکاله، فاصله این پتروشیمی از آب‌های آزاد از یک سو و معضل تامین گاز آن از سوی دیگر، توجیه اقتصادی آن را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. این مسئله باتوجه به تجربه شکست خورده پتروشیمی گلستان به عنوان طرحی که سال‌هاست در حاشیه شمالی کشور خاک می‌خورد و همینطور وضعیت پتروشیمی خراسان، بیش از پیش مورد توجه قرار داشت.

پتروشیمی خراسان که در بجنورد واقع شده، به طور مداوم به دلیل مشکل تامین نشدن گاز مورد نیاز، چند ماه از سال تعطیل می‌شود. همین مشکل در استان سمنان نیز وجود دارد، استانی که نه تنها هر سال برای تامین گاز خانگی و صنایع دچار مشکل می‌شود که حتی به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان، در وضعیت زیرساخت‌های گاز نیز با کمبودهایی روبروست. این را باید به مسئله بحران آب در دامغان و سمنان نیز اضافه کرد، همان موضوعی که سال‌هاست طرح انتقال آب از دریای خزر به این منطقه کم‌آب را به یکی از چالش‌ها میان دو استان سمنان و مازندران تبدیل کرده است.

در مورد احداث این پتروشیمی، فارغ از مسائل زیست محیطی و تامین منابع آبی و گازی مورد نیاز، بحث فاصله از آب‌های آزاد نیز مطرح است. نزدیکی به بازارهای مصرف و آب‌های آزاد از جمله دلایل تمرکز صنایع پتروشیمی ایران در حاشیه جنوب و جنوب غربی کشور است.

سمنان همچون مازندران نمی‌تواند جانمایی مناسبی برای واحد پتروشیمی به شمار آید، کمااینکه همزمان با تلاش برای احداث پتروشیمی میانکاله، پدرام سلطانی از فعالان اقتصادی صنعت پتروشیمی، همین موضوع را مورد نقد قرار داده بود. او در صفحه توییتر خود نوشته بود: « صنعت پتروشیمی اشتغال‌زایی پایینی دارد. با نگاه صادراتی هم باید مجتمع‌های پتروشیمی را در جنوب کشور و نزدیک به آب‌های آزاد ساخت.»

حالا با توقف احداث پتروشیمی میانکاله، قرار است این طرح پرحاشیه به منطقه دیگری منتقل شود که آنجا نیز بستری مناسب برای راه‌اندازی یک واحد پتروشیمی به شمار نمی‌آید. مسئله حائز اهمیت در خصوص زمزمه‌ها از انتقال این پتروشیمی به استان سمنان آنجاست که پیشنهاد آن طبق گفته عضو کمیسیون عمران مجلس از سوی سازمان محیط زیست ارائه شده است.

سازمان محیط زیست در جریان انتقادات گسترده نسبت به احداث پتروشیمی میانکاله، خود را به عنوان منتقد اجرای آن طرح معرفی کرده و اعلام کرده بود به دلایل زیست محیطی مخالف اجرای آن است. حالا این سازمان پیشنهاد داده واحد پتروشیمی موردنظر به یکی از کم‌آب‌ترین مناطق استان سمنان منتقل شود که تامین آب آن به احتمال زیاد با طرح جنجالی انتقال آب گره خورده است. طرحی که کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به آن هشدار داده و انتقال آب را عاملی در جهت آسیب به اکوسیستم مبدا اعلام کرده‌اند.