بانک جهانی سه پروژه به ارزش ۷۹۳ میلیون دلار برای افغانستان تصویب کرد

این پروژه‌ها امکانات اضطراری تغذیه، خدمات بهداشتی و درآمدهای کوتاه‌مدت برای مردم افغانستان فراهم می‌کنند

سازمان جهانی غذا اعلام کرد، در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک فوری غذایی احتیاج دارند در حالی که بودجه کافی برای تامین این احتیاج در دسترس نیست - JAVED TANVEER / AFP

 

بانک جهانی و کمیته مدیریت صندوق بازسازی افغانستان (ARTF)، روز شنبه ۱۴ خرداد (۴ ژوئن)، از تصویب سه پروژه حمایتی برای افغانستان به ارزش ۷۹۳ میلیون دلار، خبر دادند. این سه پروژه قرار است ضرورت فوری غذا، معیشت و خدمات بهداشتی را برای مردم افغانستان تامین کنند. بانک جهانی اعلام کرد هر سه پروژه خارج از کنترل طالبان است و نمایندگی‌‌های سازمان ملل و نهادهای غیردولتی این پروژه‌ها را اجرا خواهند کرد.

بانک جهانی اعلام کرد محور اساسی این پروژه‌ها، کمک به زنان و دختران است «تا به‌طور عادلانه از فعالیت‌های این پروژه بهر‌ه‌مند شوند».

علاوه بر این، بانک جهانی از وجود یک ساختار نظارتی بر اجرای این پروژه‌ها خبر داد تا سهم‌گیری زنان در این پروژه‌ها را ارزیابی کند و اطمینان حاصل شود که محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، مانع دسترسی زنان به مزایای این پروژه‌ها نمی‌شوند.

پروژه‌های جدید شامل پروژه امنیت غذایی اضطراری، تامین معیشت، درآمدهای کوتاه‌مدت و عرضه خدمات بهداشتی در مناطق دوردست و روستایی است. بر اساس خبرنامه بانک جهانی، پروژه امنیت غذایی اضطراری بر تولید گندم متمرکز است و انتظار می‌رود ۳۰۰ هزار خانوار در سال ۲۰۲۲ و ۳۰۰ هزار دیگر در سال ۲۰۲۳ از این بخش پروژه بهره‌مند شوند.

افزون بر این، این پروژه از نیازهای غذایی کودکان، افراد دارای معلولیت یا بیماری‌های مزمن و خانواده‌های تحت سرپرستی زنان، با ارائه امکانات و آموزش‌های باغبانی در خانه و سپس فروش محصولات به بازارها، حمایت خواهد کرد. به گزارش بانک جهانی، قرار است دست‌کم ۱۵۰ هزار زن در این پروژه در زمینه کشاورزی و تغذیه آموزش ببینند. بانک جهانی هزینه این پروژه را ۱۹۵ میلیون دلار برآورد کرده است که ۱۵۰ میلیون دلار را صندوق امانی بازسازی افغانستان و ۴۵ میلیون دلار دیگر را بانک جهانی پرداخت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه دوم، تاب‌آوری و معیشت در افغانستان نام دارد که قرار است فرصت‌های معیشت و درآمدزایی برای یک میلیون خانوار در ۶۴۵۰ روستا در سراسر افغانستان و نیز در شهرهای بامیان، هرات، جلال‌آباد، کابل، قندهار، خوست، کندز و مزار شریف فراهم کند. بانک جهانی در این خبرنامه افزود علاوه بر فرصت‌های درآمدزایی، ۹.۳ میلیون نفر در این پروژه از خدمات اولیه مانند آب پاک، سیستم فاضلاب و بازسازی جاده‌ها بهره‌مند خواهند شد. هزینه این پروژه ۲۶۵ میلیون دلار برآورد شده است.

سومین پروژه‌، واکنش اضطراری بهداشتی نام دارد که با هزینه ۱۶۹ میلیون دلار اجرا خواهد شد. بر اساس خبرنامه بانک جهانی، این پروژه قرار است امکانات واکسینه کردن دو میلیون کودک و امکانات زایمان در مراکز بهداشتی برای ۱.۲ میلیون زن را فراهم کند. این پروژه همچنین ارائه خدمات تغذیه در مراکز بهداشتی و اجتماعی را افزایش خواهد داد. بانک جهانی اعلام کرد «انتظار می‌رود که این پروژه به تقویت ظرفیت سیستم بهداشتی برای پیشگیری و مقابله با گسترش بیماری‌های عفونی، ازجمله ویروس فلج کودکان کمک کند.»

 پروژه‌های بانک جهانی با تمرکز بر تغذیه، درآمدزایی و بهداشت در افغانستان در حالی عملی خواهد شد که با فروپاشی حکومت جمهوری و تسلط طالبان، بخش بزرگی از بودجه انکشافی این کشور که نهادها و کشورهای خارجی تامین می‌کردند، به دلیل تحریم‌ها علیه طالبان، قطع شد. سیستم بهداشت افغانستان، ازجمله ساختارهایی بود که به‌شدت در این خلأ اقتصادی، آسیب‌پذیر شد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، در اوایل سال ۲۰۲۲ بیش از دو هزار مرکز بهداشتی در سراسر افغانستان به دلیل کمبود بودجه و امکانات، تعطیل شدند. کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، بیکاری و کمبود نقدینگی‌، بحران بزرگی را در افغانستان ایجاد کرد که سبب شد بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در معرض گرسنگی شدید قرار بگیرند. اکنون سازمان ملل و دیگر نهادهای کمک‌رسان در افغانستان تلاش‌ می‌کنند تا دست‌کم از وقوع فاجعه انسانی به دلیل گرسنگی و نبود امکانات بهداشتی جلوگیری کنند.

بیشتر از جهان