احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی در حمله‌های سایبری علیه اسرائيل

شرکت مایکروسافت می‌گوید احتمال دارد حمله سایبری گروه «پولونیوم» به اسرائیل با هماهنگی حکومت ایران انجام شده باشد

به گفته مایکروسافت، حمله‌های سایبری «پولونیوم»، شباهت زیادی به حمله‌های سایر گروه‌های هکری وابسته به حکومت ایران، مثل «لیسیوم» و «کپی‌کیتنز»، دارد - عکس از مشرق نیوز

شرکت فناوری مایکروسافت اعلام کرد بیش از ۲۰ حساب کاری سرویس ذخیره ابری «وان‌درایو» (OneDrive) را به ظن انجام حمله‌های سایبری علیه شرکت‌ها و موسسه‌های اسرائیلی، از جمله در بخش‌های دفاعی و مالی، مسدود کرده است. ارزیابی کارشناس‌های مایکروسافت نشان می‌دهد احتمالا دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران پشت این حمله‌های سایبری‌ بوده باشند.

روزنامه تایمزاسرائیل روز جمعه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱، به نقل از مقام‌های این شرکت آمریکایی نوشت احتمال بالایی وجود دارد که سازمان یا گروهی که عامل این حمله‌ها است، در لبنان مستقر باشد و اعضایش با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایرانی همکاری کنند.

به گفته مقام‌های شرکت فناوری مایکروسافت، چنین همکاری‌هایی با اقدام‌ها و رویکردهای حکومت ایران در بهره‌گیری از «طرف‌های سوم» به منظور انجام حمله‌های سایبری علیه اهداف اسرائیلی همخوانی دارد.

به گفته مایکروسافت، به‌کارگیری این تمهیدات به حکومت ایران کمک می‌کند تا منکر دست داشتن خود در انجام حمله‌های سازمان‌یافته سایبری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکروسافت نام این گروه هکری مستقر در لبنان را «پولونیوم» اعلام کرد. به گفته مقام‌های مایکروسافت، حمله‌های سایبری «پولونیوم»، به لحاظ فنی، شباهت زیادی به حمله‌های سایر گروه‌های سایبری وابسته به حکومت ایران، مثل «لیسیوم» و «کپی‌کیتنز»، دارد.

به نوشته تایمز اسرائیل، دولت این کشور به‌تازگی اقدام‌های جدیدی را به منظور بالا بردن امنیت سایبری خود به کار بسته است و قصد دارد یک «گنبد آهنین»، در حوزه فعالیت‌های سایبری، ایجاد کند.

بر پایه مقررات تازه، شرکت‌های اسرائیلی ملزم به خرید فناوری‌های پیشرفته امنیت سایبری، به منظور شناسایی، مهار و بازیابی حمله‌های احتمالی شده‌اند.

طی سال‌های گذشته، مقام‌های دولتی اسرائیل، آمریکا و برخی از کشورهای متحد آمریکا، بارها دستگاه‌های اطلاعاتی حکومت ایران را متهم به انجام حمله‌های سایبری خطرناک کرده‌اند.

کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا، روز چهارشنبه، ۱ ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرد شواهد اطمینان‌بخشی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌های هکری وابسته به جمهوری اسلامی ایران سال گذشته سعی کردند تا سامانه‌‌های دیجیتالی «بیمارستان کودکان بوستون»‌ را هدف قرار دهند. به گفته این مقام آمریکایی، حمله سایبری به بیمارستان کودکان بوستون، یکی از «نفرت‌انگیزترین» حمله‌های سایبری به‌حساب می‌آید. 

بیشتر از جهان