رافائل گروسی وارد اسرائیل شد

به‌گزارش اورشلیم‌پست، قرار است مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سوم ژوئن، با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کند

Reuters

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عصر روز پنجشنبه، ۲ ژوئن ۲۰۲۲، و تنها چند روز پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وارد اسرائیل شد؛ نشستی که انتظار می‌رود در جریان آن، کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه آژانس را تحت فشار قرار دهند تا دست به اقداماتی تنبیهی علیه جمهوری اسلامی ایران بزند.

به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، گروسی قرار است روز جمعه، ۳ ژوئن ۲۰۲۲، با نفتالی بنت، نخست وزیری اسرائیل، ملاقات کند. هنوز جزئیاتی در ارتباط با مسائلی که احتمال دارد در جریان گفتگوی گروسی و بنت طرح شود در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

با این‌وجود، به نقل از اورشلیم‌پست، دولت اسرائیل در ارتباط با مذاکرات قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی، راه حل دیگری به دولت جو بایدن ارائه داده است که امکان دارد بخشی از دیدار گروسی و بنت به این موضوع اختصاص داشته باشد. براساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، پیشنهاد جدید دولت اسرائیل این است: توافقی با جمهوری اسلامی همراه با تضمین برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی اما به‌جا ماندن محدودیت‌های مربوط به برنامه اتمی حکومت ایران.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش این روزنامه اسرائیلی پیشنهاد جدید دولت اسرائیل در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، در جریان دیدار مقامات ارشد امنیتی تل‌آویو و واشینگتن در روز چهارشنبه، ۱ ژوئن ۲۰۲۲، طرح شد. اورشلیم پست می‌نویسد:«ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، این پیشنهاد را در واشینگتن به همتای آمریکایی‌اش، جیک سالیوان، ارائه داد.»

در خبرهای هفته گذشته نیز آمد که نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل توانسته‌اند دولت جو بایدن را قانع کنند تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست نیروهای تروریستی ایالات متحده آمریکا خارج نکند؛ تصمیمی که، به نقل از اورشلیم‌پست، قطعی شدن آن در ماه گذشته میلادی رخ داد اما خبر مربوط به آن هفته گذشته در رسانه‌های جمعی منتشر شد.    

گروسی در دهم ماه مه ۲۰۲۲ اعلام کرد بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانسته‌اند در برخی مکان‌هایی، که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را به آژانس معرفی نکرده است، ذرات اورانیوم غنی شده پیدا کنند و از قرار معلوم حکومت ایران قصد دارد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را در این مکان‌ها ادامه دهد.

بیشتر از جهان