پرواز جنگنده‌های اسرائیل بر فراز مدیترانه: شبیه‌سازی حمله احتمالی به جمهوری اسلامی ایران

رزمایش «ارابه‌های آتش» تا روز سوم ژوئن ادامه دارد و بزرگترین رزمایش دولت اسرائيل طی ده‌ها سال گذشته به شمار می‌رود

اسرائیل مدت‌ها است که حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تمرین می‌کند-JACK GUEZ / AFP

ده‌ها جت جنگنده نیروی هوایی اسرائیل سه‌شنبه شب، ۳۱ مه، به منظور شبیه‌سازی حمله به تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بر فراز دریای مدیترانه پرواز کردند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه، اول ژوئن، در بیانیه‌ای گفت که این رزمایش شامل «پروازهای دوربرد، سوخت‌گیری هوایی، و حمله به اهداف دوردست» بوده است. 

روزنامه «تایمز اسرائیل»‌ چند هفته پیش گزارش داده بود این عملیات، که بخشی از رزمایش بزرگ «ارابه‌های آتش» به‌حساب می‌آید، قرار است حمله به مهم‌‌ترین حریف اسرائیل، یعنی حکومت ایران، و تجهیزات هسته‌ای آن‌ را شبیه‌سازی کند. 

در رزمایش «ارابه‌های آتش» تقریبا تمام بخش‌های ارتش اسرائیل مشارکت دارند و تمرکز آن بر تعلیم برای جنگیدن در مرزهای شمالی اسرائیل بوده است؛ جایی که حزب‌الله لبنان با حمایت جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را تهدید می‌کند.

با بن‌بست مذاکرات وین به‌منظور احیای برجام، به نظر می‌رسد که شاهد کنار رفتن این توافق باشیم. وقتی این واقعیت را در کنار گزارش‌های نگران‌کننده از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی قرار دهیم، جای تعجب نیست که اسرائیل و سایر قدرت‌ها به «گزینه ب» در مورد برنامه هسته‌ای حکومت ایران فکر کنند؛ ارتش اسرائیل در سال‌های گذشته بارها برای حمله‌های احتمالی مختلف به تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طرح‌ریزی کرده است. 

برخی از فرمانده‌های اسرائیلی می‌گویند که رشته عملیات‌‌های این کشور تا همین حالا هم در جلوگیری از تبدیل شدن نظام عقیدتی - سیاسی حاکم بر ایران به یک قدرت هسته‌ای نقش داشته است. گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه گفت، ۱۷ سال است که سیاست‌های تل‌آویو باعث شده است ایران نتواند به کره شمالی دیگری بدل شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیزنکوت که در همایشِ مئیر داگان در کالج دانشگاهی ناتانیا صحبت می‌کرد، گفت اگر عملیات‌ اسرائیل و آمریکا نبود، «ایران ۱۷ سال پیش به قدرت هسته‌ای بدل شده بود». او افزود:‌ «فقط تصور کنید که ایران مثل کره شمالی در خاورمیانه بود.»

آیزنکوت گفت، اسرائیل باید همچنان جلوی «خطر بزرگ ایران و داعش» را بگیرد، و افزود: «ایران همچنان دنبال سلاح هسته‌ای و برتری‌جویی و موشک‌های نقطه‌زن برای حمله از راه دور و حذف اسرائیل از منطقه است.»

آویو کوخاوی، فرمانده کل ارتش اسرائیل، حدود یک سال‌ونیم پیش اعلام کرده بود که به ارتش دستور داده است طرح جدید حمله‌های احتمالی علیه ایران را تهیه کند. آقای کوخاوی در ماه سپتامبر گذشته گفت ارتش به تدارکات برای حمله به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران «شتاب بسیار» بخشیده است. 

مقام‌های دفاعی تخمین می‌زنند که برخی جنبه‌های برنامه‌های تهاجمی نیروی هوایی اسرائیل، که هنوز در مراحل اولیه قرار دارند، می‌توانند در مدت کوتاهی آماده شوند، اما برخی از برنامه‌های دیگر برای عملیاتی شدن، به بیش از یک سال زمان نیاز خواهد داشت. 

به این‌ ترتیب، نیروی هوایی اسرائیل باید از یک‌سو راهی برای حمله به تجهیزاتی پیدا کند که در عمق زیرزمینی قرار گرفته‌اند و حمله به آن‌ها به تاکتیک‌ها و تسلیحات ویژه نیاز خواهد داشت، و از سوی دیگر، پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران هم پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. مهم‌تر از همه، آمادگی برای حمله‌های تلافی‌جویانه‌ احتمالی ایران و همکارانش در منطقه است. رزمایش اسرائیلی‌ها تدارک برای این‌‌گونه حمله‌های تلافی‌جویانه و واکنش به آن‌ها را نیز در نظر داشته است. 

به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نیروی هوایی آمریکا قرار بود در طول رزمایش نقش نیروی مکمل و ارائه‌دهنده هواپیماهای سوخت‌گیری هوایی را بر عهده گیرد. ارتش اسرائیل این گزارش را تایید نکرده است، و مقام‌های نظامی آمریکا هم منکر آن شده‌اند. فرماندهی سنتکام آمریکا در این زمینه گفت: «آمریکا هیچ مشارکت نظامی مستقیمی در این رزمایش ندارد.» 

همچنین، به گزارش مجله اینترنتی «وارزون»، سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع آمریکا در این رزمایش اسرائیل «مشارکت مستقیم» ندارد.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز‌ سه‌شنبه در بخش دیگری از رزمایش «ارابه‌های آتش» که در قبرس برگزار می‌شد، شرکت کرد. این رزمایش، شبیه‌سازی مقابله اسرائیل با حزب‌الله بود. 

ژنرال گانتس گفت: «ارتش اسرائیل مدام در تدارک عملیات‌ها و کارزارهای مختلف در صحنه‌های جنگی متعدد است و ضربه شدیدی به تمام افرادی می‌زند که قصدشان نابودی شهروندها و دولت اسرائیل است.»

به گفته ارتش اسرائیل، از جمله مواردی که در رزمایش قبرس شبیه‌سازی شد، نجات نیروهای زخمی با هلیکوپتر و رساندن تجهیزات لجستیکی با اسکادران‌های ترابری سنگین بود.

ارتش اسرائیل گفته است که در نواحی مختلف شهری و روستایی در قبرس رزمایش انجام می‌دهد. کوهستانی بودن این جزیره باعث می‌شود از نظر جغرافیایی مشابه لبنان باشد. 

رزمایش «ارابه‌های آتش» تا روز سوم ژوئن ادامه دارد و بزرگ‌ترین رزمایش دولت اسرائيل طی ده‌ها سال گذشته به شمار می‌رود. 

مقام‌های نظامی می‌گویند هدف از این عملیات بهبود آمادگی نیروها و فرماندهی ارتش و مهارت لازم برای جنگیدن در چند جبهه، و نیز هماهنگی با سایر سازمان‌های خدمات اضطراری، وزراتخانه‌های دولتی، و مسئولان محلی است.