قدردانی بایدن از نقش عربستان سعودی در تمدید آتش‌بس یمن

رئیس جمهوری آمریکا: مهم آن است که از این نقطه برای دائمی کردن آتش‌بس تلاش کنیم

این آتش‌بس، نخستین‌بار، به ابتکار گراندبرگ و با آغاز ماه رمضان، برابر با ماه آوریل میلادی، برقرار شد -- AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، از تمدید دو ماهه آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و شبه‌نظامی‌های شیعه‌مذهب حوثی، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، استقبال کرد و ضمن تایید مفاد مندرج در متن این آتش‌بس، از «رهبری شجاعانه» عربستان سعودی در تحقق این امر قدردانی کرد.

رسانه‌ها روز پنجشنبه، ۲ ژوئن ۲۰۲۲، از تمدید آتش‌بس میان دولت مرکزی یمن و شبه‌نظامی‌های حوثی خبر دادند. به‌گزارش ای‌بی‌سی نیوز، هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، در این مورد گفت:«از طرفین برای برداشتن این گام موثر و تمدید آتش‌بس قدردانی می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آتش‌بس، نخستین‌بار، به ابتکار گراندبرگ و با آغاز ماه رمضان، برابر با ماه آوریل میلادی، برقرار شد و نخستین آتش‌بس میان نیروهای متخاصم جنگ داخلی یمن طی شش سال گذشته به‌حساب می‌آید.

هانس گراندبرگ، پیش‌تر با حضور در یک نشست مطبوعاتی مجازی در ۱۷ ماه مه ابراز امیدواری کرده بود تا دولت مرکزی و شورشی‌های حوثی تمدید آتش‌بس را بپذیرند. او در آن زمان گفت برقراری این آتش‌بس کاهش چشمگیر شمار کشته‌شده‌های غیرنظامی را به همراه داشته و موجب توقف بمباران‌های هوایی و حمله‌های موشکی شده است. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در نشست مطبوعاتی مورد نظر، همچنین از آغاز پروازها در فرودگاه صنعا خبر داد که، تا پیش از برقراری آتش‌بس، به‌مدت شش سال لغو شده بودند.

به این ترتیب، رئیس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به دستاوردهای مثبت آتش‌بس یمن در دو ماه گذشته، گفت کشور یمن «به‌ لطف برقراری آتش‌بس در ماه آوریل»، یکی از صلح‌آمیزترین دوره‌هایش پس از آغاز این جنگ هفت ساله را تجربه کرده است. بایدن در متن بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد نوشت:«اکنون طرف‌های درگیر این جنگ، آتش‌بس را برای دو ماه دیگر تمدید کرده‌اند و مهم آن است که از این نقطه برای دائمی کردن آتش‌بس تلاش کنیم.»

جو بایدن در پایان این بیانیه نوشت ایالات متحده آمریکا در «هفته‌ها و ماه‌های آینده» در تقویت آتش‌بس دخالت موثر می‌کند و بر جلوگیری از تهدیدهایی که علیه متحدهای آمریکا وجود دارد متمرکز خواهد بود.

بیشتر از جهان