تمدید دو ماهه آتش‌بس در یمن

آتش‌بس در یمن که از ابتدای ماه رمضان آغاز شده بود برای دو ماه دیگر تمدید شد

آتش‌بس میان دولت یمن و شورشیان حوثی برای نخستین‌بار از ابتدای ماه رمضان (آوریل) آغاز شد _ REUTERS/Khaled Abdullah

سازمان ملل از موافقت طرف‌های درگیر در یمن برای تمدید آتش‌بس به مدت دو ماه دیگر خبر داد.

ای‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه با انتشار این خبر به نقل از هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن نوشت: «از طرفین برای برداشتن این گام موثر و تمدید آتش بس قدردانی می‌کنم.» این آتش‌بس نشانه تغییر در مسیر جنگ تعبیر شده است.

آتش‌بس میان دولت یمن و شورشیان حوثی برای نخستین‌بار از ابتدای ماه رمضان (آپریل) آغاز شد که حالا به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است. این نخستین آتش‌بس سراسری در جریان جنگ یمن طی شش سال گذشته به شمار می‌آید.

از ابتدای آتش‌بس از ماه رمضان، طرفین پذیرفته بودند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.  

در جریان اعلامیه منتشر شده جدید از سوی سازمان ملل، هانس گراندبرگ متعهد شده که ضمن میانجی‌گری میان طرفین برای اطمینان از تحکیم آتش‌بس، تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها از طریق راه‌حل سیاسی، ادامه داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن همچنین عنوان کرد که هدف از این آتش‌بس، دادن فرصت به مردم یمن برای رهایی از خشونت، رنج و مهمتر از همه ایجاد امید برای پایان دادن به این درگیری است.

به دنبال آتش‌بس که از اوایل ماه آپریل آغاز شده بود، شدت جنگ به ویژه در حوزه حملات هوایی و بمباران مناطق داخلی کاهش یافته است. در عین حال حملات برون مرزی شورشیان حوثی نیز از این زمان تقریبا متوقف شده است.

طبق این آتش‌بس، چند پرواز تجاری میان صنعا، اردن و مصر برقرار شد. همچنین در این مدت به ۱۸ کشتی حامل سوخت اجازه ورود به بندر حدیده که توسط حوثی‌ها کنترل می‌شود، داده شد. در بیانیه سازمان ملل عنوان شده که این آتش‌بس پس از مدت دو ماه با توافق طرفین می‌تواند تمدید شود.

در جریان جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر کشته شدند که بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر آنان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.  

بیشتر از جهان