سناتورهای جمهوری‌خواه برای مقابله با روابط ایران و چین طرحی ارائه دادند

به گزارش سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، پالایشگاه‌های چینی نیمه‌مستقل که تحت کنترل دولت نیستند، برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی به تهران کمک می‌کنند

احیای توافق هسته‌ای با ایران نه‌تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه پاداشی برای حزب کمونیست چین هم محسوب می‌شود - دنیای اقتصاد

هم‌زمان با افشاگری سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای مبنی بر اینکه چین از طریق پروژه‌های نفتی چند میلیارد دلاری به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند، دو سناتور آمریکایی به نام‌های مارکو روبیو و مارشا بلک‌برن به منظور پاسخگو کردن ایران بابت روابطش با چین، طرحی را به سنا ارائه کردند.

بنا بر آنچه در وب‌سایت مارکو روبیو، یکی از سناتورهای ارائه‌دهنده این طرح، آمده است، این پیشنهاد پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران را تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به روابط خود با «حزب کمونیست چین و گروه‌های تروریستی مانند حماس» خاتمه ندهد، ممنوع می‌کند.

مارکو روبیو در این باره چنین توضیح می‌دهد: «احیای توافق هسته‌ای با ایران نه‌تنها به نفع رژیم تهران است، بلکه پاداشی برای حزب کمونیست چین هم محسوب می‌شود. ما نمی‌توانیم به دولت بایدن اجازه دهیم در ازای وعده‌های توخالی، به دیکتاتورها امتیاز بدهد. این کار خطرناک و ضد منافع آمریکا است.»

مارشا بلک‌برن نیز توافق اوباما و بایدن با ایران را شکست‌خورده خواند و تاکید کرد: «طرحی که ارائه داده‌ایم باعث می‌شود دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی برای تلاش کاخ سفید به منظور ارتباط با این رژیم فاسد هزینه نشود. دولت بایدن نباید دوباره وارد معامله‌ای شود که به رژیم ایران مشروعیت می‌بخشد؛ به‌ویژه زمانی که آن‌ها به حمایت مالی از تروریسم، حمایت از دولت خطرناک کمونیستی چین و تسهیل نسل‌کشی ادامه می‌دهند.»

بر اساس این طرح که سناتورهای دیگری نیز از آن حمایت کرده‌اند، هرگونه توافق هسته‌ای به تصویب دوسوم اعضای سنای ایالات متحده نیاز خواهد داشت. همچنین، تا زمانی که ایران قراردادهای مربوط به انتقال وجوه از چین را فسخ نکند و شراکت‌های راهبردی امنیتی و نظامی با چین را خاتمه ندهد، اختصاص بودجه برای مذاکرات هسته‌ای ممنوع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از مفاد این طرح این است که جمهوری اسلامی ایران باید به تمام روابط و انتقال پول به نیروهای نیابتی از جمله حماس خاتمه دهد و همچنین تمام سلاح‌ها، مواد و زیرساخت‌های شیمیایی خود را منهدم کند. از موارد دیگری که در این طرح به آن‌ها اشاره شده، این است که ایران حملات تروریستی حماس به اسرائیل را محکوم کند و چین به حبس اویغورها پایان ‌دهد.

این طرح در حالی در سنا مطرح می‌شود که جمهوری‌خواهان از ابتدا منتقد سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بودند و با طولانی شدن روند مذاکرات، دموکرات‌ها نیز به طور فزاینده‌ای به مخالفت با این توافق برخاستند.

سنای آمریکا ماه گذشته دو پیشنهاد غیرالزام‌آور را تصویب کرد که نشان‌دهنده توافق گسترده دو حزب در مخالفت با تلاش‌های دولت بایدن در مورد توافق هسته‌ای با ایران بود. در یکی از طرح‌ها آمده بود که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید به حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در منطقه رسیدگی کند و اطمینان حاصل شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

طرح جداگانه‌ دیگری که حمایت دموکرات‌ها را به دنبال داشت و با رای بالای ۸۶ به ۱۲ به تصویب رسید، بر لزوم حفظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه ایران برای محدود کردن همکاری‌ این کشور با چین اشاره داشت. در همین زمینه، واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی که روز ۳۱ مه منتشر کرد، به این موضوع پرداخت که «چگونه چین از طریق پروژه‌های نفتی چند میلیارد دلاری به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند».

این گزارش به نقل از سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، اعلام می‌کند که شبکه‌ای از پالایشگاه‌های پتروشیمی چینی به دنبال افزایش واردات نفت خام غیرقانونی از ایران‌اند و از زمان روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، رژیم تندرو جمهوری اسلامی حداقل ۲۲ میلیارد دلار درآمد داشته و در حالی که چین تا قبل از دوران ریاست‌جمهوری بایدن، روزانه به طور متوسط ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، این تعداد از زمان روی کار آمدن بایدن به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، پالایشگاه‌های چینی نیمه‌مستقل که تحت کنترل دولت نیستند، مسئول اصلی تامین مالی این تجارت غیرقانونی اما پرسود با ایران‌اند و به تهران برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی کمک می‌کنند. از این رو، پکن از طریق این شبکه توانسته است نفت خام ایران را بسیار پایین‌تر از قیمت بازار خریداری کند و در عین حال مبدا آن را نیز پنهان کند.

به گزارش این سازمان، بزرگ‌ترین پالایشگاه واردکننده نفت خام ایران شرکت شیمیایی شاندونگ شنگ‌شینگ است. دولت چین در ماه مه ۲۰۱۸، تنها دو هفته پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران، به این شرکت مجوز واردات داد. گفته می‌شود که شنگ‌شینگ حداقل شش محموله مختلف نفت خام ایران را با نام نفت خام عمان و یک محموله را با نام نفت خام عراق تحویل گرفته است. مجموع این محموله‌‌ها حدود ۷.۳ میلیون بشکه نفت ایران بوده است.

دومین واردکننده بزرگ گروه صنعتی-بازرگانی شاندونگ دانگ فانگ هوآلونگ است که مجوز خود را در همان روز کسب مجوز شرکت شنگ‌شینگ دریافت کرد. گزارش سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای حاکی از آن است که این شرکت نیز نفت خام مهم ایران را واردشده از روسیه و سایر کشورها معرفی کرده است.