امارات متحده عربی و اسراییل پیمان تجارت آزاد امضا می‌کنند

این نخستین پیمان تجارت آزاد است که بین اسراییل و یک کشور عربی منعقد می‌شود

دیدار رییس‌جمهوری اسراییل با شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، رییس کشور امارات متحده عربی در ابوظبی-AMOS BEN-GERSHOM/GPO

براساس اعلام وزارت اقتصاد و صنایع اسراییل، امارات متحده عربی و اسراییل سه‌شنبه سی‌و‌یکم مه ۲۰۲۲ توافقنامه تجارت آزاد امضا می‌کنند.

این توافق‌نامه که «جامع و ویژه» توصیف شده است ۹۶ درصد از تجارت دوجانبه دوکشور را فورا یا به‌طور تدریجی معاف از مالیات می‌کند. توافقنامه‌ تجارت آزاد بین دو کشور بخش‌های مختلفی از غذا و کشاورزی گرفته تا محصولات بهداشتی و آرایشی،‌ دارو و تجهیزات پزشکی را شامل می‌شود.

به گزارش فوربس، انتظار می‌رود این توافقنامه در جریان سفر روز سه‌شنبه وزیر اقتصاد و صنایع اسراییل به امارات متحده عربی امضا شود.

این نخستین توافق تجارت اسراییل با یک کشور عربی به‌شمار می‌رود که توافقی آزاد و کامل عنوان شده است. گزارش منابع اسراییلی حاکی از آن است که این کشور از توافق تجارت آزاد با اردن نیز استقبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط اسراییل و امارات متحده عربی در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از امضا پیمان ابراهیم به سرعت گسترش یافته است. پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بین امارات و اسراییل امضا شد. توافقی برای عادی‌سازی روابط که با برقراری روابط کامل دیپلماتیک و روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی همراه شد. دو سال اخیر هیات‌های متعددی از اسراییل به امارات متحده عربی سفر کرده‌اند و مقامات دو کشور در پایتخت‌ها با هم دیدار داشته‌اند.

ارزش روابط تجاری امارات متحده عربی و اسراییل در ۱۰ ماه نخست امضا پیمان ابراهیم در سپتامبر ۲۰۲۰، حدود ۶۷۵ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم برای سال گذشته میلادی نیز ۸۸۵ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم دو برابر تجارت ۳۳۰ میلیون دلاری اسراییل و مصر است و این درحالی است که دو کشور از سال ۱۹۷۹ توافق صلح امضا کرده‌اند.

امضا پیمان تجارت آزاد می‌تواند توسعه چشمگیری در سطح روابط تجاری امارات متحده عربی و اسراییل ایجاد کند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش اسراییل برای حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نیز منتشر شده است.

بیشتر از جهان