بلینکن: ایران باید فورا دو نفتکش یونانی و خدمه آنها را آزاد کند

«تداوم مزاحمت‌‌ ایران برای کشتی‌ها و مداخله در آزادی‌ حرکت آنها، تهدید امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است»

وزیر خارجه آمریکا توقیف کشتی‌های یونانی در ایران را محکوم کرد- Carolyn Kaster / AFP

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۳۰ مه، در بیانیه‌ای اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در «توقیف غیرقابل‌توجیه» دو نفتکش با پرچم یونان را محکوم کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه اعلام کرد که دو نفتکش یونانی را به دلیل «برخی تخلفات دریایی» در خلیج فارس توقیف کرده است.

این اقدام پس از آن بود که یونان یک نفتکش روس حامل نفت ایران را که آمریکا خواستار توقیف آن شده بود، در آب‌های یونان توقیف کرد و به آمریکا تحویل داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه اخیر خود نوشت: «تداوم مزاحمت‌‌های ایران برای کشتی‌ها و مداخله در حقوق و آزادی‌ حرکت آنها، تهدید امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.»

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است که بلینکن این اظهارات را در مکالمه تلفنی با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان، ابراز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه فرانسه نیز توقیف دو کشتی با پرچم یونان در آب‌های خلیج فارس را نقض جدی قوانین بین‌المللی توصیف کرد و خواستار رفع توقیف فوری کشتی‌ها و خدمه آن شده است.

دیپلمات‌های آمریکایی و یونانی از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا بی‌درنگ کشتی‌های توقیف‌شده با پرچم یونان، بار کشتی‌ها و خدمه آن‌ها را آزاد کند. آنتونی بلینکن گفت که ایالات متحده «در مقابله با این توقیف غیرقابل توجیه» با متحدش در ناتو، هم‌صدا است.

سازمان بنادر و کشتیرانی ایران، روز شنبه گفته بود که خدمه دو نفتکش یونانی که روز جمعه توقیف شدند، بازداشت نشده‌اند. بیانیه این سازمان افزود: «تمامی خدمه هر دو کشتی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و در حالی که روی کشتی قرار دارند، مطابق قوانین بین‌المللی از آن‌ها محافظت، نگهداری و هرگونه خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود.»

یونان توقیف نفتکش‌هایش در ایران را «دزدی دریایی» نامیده و گفته است که این اقدام بر روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهد داشت.

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، نفتکش روسی پگاس که با پرچم ایران حرکت می‌کرد را در نزدیکی جزیره ائوبویا توقیف کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا ورود هر کشتی‌ با پرچم روسیه به بندرهای کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع کرده است.

این نفتکش چند روز پس از آن، برای مقابله با تحریم‌های اروپایی علیه روسیه به لانا تغییر نام داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محموله این کشتی متشکل از ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران، بنا به درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده به آمریکا تحویل داده شد.

کشتی پگاس و خدمه روس آن سپس آزاد شدند.