نگرانی اسرائیل از اقدامات اخیر ترامپ در خاور میانه

اقدامات غیر مترقبه ترامپ، مقامات اسرائیل را شگفت زده کرده است

خروج نیرو های آمریکایی از شمال سوریه، نگرانی ها را در خاور میانه افزایش می دهد. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) ‏

اقدامات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر عقب نشینی از شمال سوریه، انصراف از حمایت نیرو های کرد و آمادگی مجدد برای آغاز گفت و گو با ایران، باعث افزایش نگرانی ها در اسرائیل شده است. در همین راستا، یک مقام ارشد اسرائیلی به اندیپندنت عربی گفت: اقدامات غافل گیرانه ای ترامپ در قبال تحولات خاور میانه همه را شگفت زده کرده و نگرانی ها را در همه جا افزوده است. این مقام اسرائیلی در مصاحبه اختصاصی خود خاطر نشان کرد که اقدامات اخیر کاخ سفید، برگرفته از سیاست های خارجی ایالات متحده و یا پنتاگون نیست و رئیس جمهور ترامپ، خود در زمینه تصمیم می گیرد.

وی با اشاره به اختلاف نظر میان تل آویو و مسکو در مورد بمباران برخی مواضع در سوریه، افزود: رهبری اسرائیل بایستی توجهی خاصی به چنین اقدامات و سیاست های نامشخص داشته باشد، زیرا شگفتی های رئیس جمهور آمریکا ممکن است اسرائیل را در چنان دشواری قرار دهد که فرصت هیچ اقدام نظامی وجود نداشته باشد.

این مقام امنیتی همچنین تأکید کرد که اسرائیل کلیه ای گزینه های ممکن از جمله رویارویی نظامی با ایران و حمله به مواضع استراتژیک ایران در خاک آن کشور و پایگاه های ایران در خاور میانه را مورد مطالعه قرار می دهد.

از سوی دیگر، انصراف ایالات متحده از حمایت کرد های سوریه، منجر به افزایش نگرانی ها در اسرائیل شده است، زیرا تل آویو افزون بر آن که میانه ای خوبی به کرد های سوریه دارد، نیروهای کرد را که نقش بزرگی در شکست داعش ایفا کردند، به عنوان سپری در برابر تهدید های تروریستی منطقه می داند.

این مقام اسرائیلی تصریح کرد در صورت لزوم ممکن است اسرائیل اقدامات مختلفی را برای حمایت و پشتیبانی از نیرو های کرد روی دست گیرد، البته اسرائیل به هیچ صورتی نمی خواهد دست به اقدام نظامی علیه ترکیه بزند و تلاش خواهد کرد تا نیرو های کرد را با شیوه های دیگری از جمله دادن تجهیزات جنگی لازم برای مقابله با تهدید های نظامی، مورد حمایت قرار دهد.

در جلسه ای که به منظور بررسی تهدید های امنیتی بر گزار شد، مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل، ضمن ابراز نگرانی از خطر موشک های کروز ایران، خواهان تقویت سامانه های دفاعی اسرائیل شدند. بحث و بررسی این مسئله منجر به تبادل اتهامات و درگیری لفظی میان مسئولان امنیتی و رهبران سیاسی اسرائیل شد و مقامات امنیتی، به ویژه آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل متهم به کوتاهی در آمادگی های دفاعی کشور شد. اما مسئولان امنیتی تأکید دارند که اتهامات ارائه شده در مورد تحولات سوریه و لبنان، جز بهره داری سیاسی، هدف دیگری در پی ندارد.

در همین حال، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در سخنرانی که در مراسم بزرگداشت از سربازان کشته ‏شده در تیپ چتر بازان داشت، ضمن ابراز واکنش شدید به تهدید های ایران، گفت ارتش اسرائیل آمادگی کامل برای جنگ دارد و قادر است به هر گونه حمله ای خارجی پاسخ دهد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia