مخالفت اردوغان با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

اردوغان می‌گوید به‌دلیل آنکه سوئد و فنلاند به اعضای «حزب کارگران کردستان» پناه می‌دهند مخاف عضویت این دو کشور در ناتو است

فنلاند و سوئد از سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف کردند- AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت که مذاکرات هفته گذشته ترکیه با هیات‌های فنلاند و سوئد در سطح مورد انتظار نبوده است و آنکارا نمی‌تواند به کشورهای حامی تروریسم، برای ورود به ناتو پاسخ مثبت دهد.

ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو مخالفت کرده است و توافقی را که امکان گسترش تاریخی ناتو را در مواجهه با تهاجم روسیه به اوکراین فراهم می‌کند، متوقف کرده است.

آخرین اظهارات اردوغان نشان می‌دهد که مخالفت او همچنان ادامه دارد.

او روز شنبه، ۲۸ مه، در بازگشت از سفر خود به جمهوری آذربایجان، به خبرنگاران گفت: «تا زمانی که رئیس جمهوری ترکیه‌ام، قطعا به کشورهای حامی تروریسم برای ورود به ناتو «بله» نمی‌گویم.»

دو منبع خبری پیش‌تر به رویترز گفته بودند که مذاکرات روز چهارشنبه پیشرفت اندکی داشته است و مشخص نیست که چه زمانی گفت‌وگوهای بیشتر انجام خواهد شد. برای پذیرش یک عضو تازه در ناتو، همه ۳۰ عضو آن باید پیشنهاد جدید را تصویب کنند.

ترکیه پیشنهادهای سوئد و فنلاند را به دلیل پناه دادن به افراد مرتبط با گروه شبه‌نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و افرادی که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند، به چالش کشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو کشور از سال ۲۰۱۹ صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف کردند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «آن‌ها صادق نیستند. ما نمی‌توانیم اشتباه گذشته خود را در مورد کشورهایی که چنین تروریست‌هایی را در ناتو، که یک سازمان امنیتی است، می‌پذیرند و تغذیه می‌کنند، تکرار کنیم.»

سوئد و فنلاند گفته‌اند که تروریسم را محکوم می‌کنند و از هماهنگی با آنکارا استقبال کرده‌اند.

 اردوغان همچنین گفت که ترکیه می‌خواهد هر چه زودتر شاهد پایان جنگ بین روسیه و اوکراین باشد، اما وضعیت هر روز منفی‌تر می‌شود.

 او افزود: «روز دوشنبه با روسیه و اوکراین تماس تلفنی خواهم داشت. ما به تشویق طرفین برای برقراری کانال‌های گفت‌وگو و دیپلماسی ادامه خواهیم داد.»

بیشتر از جهان