کوچ اجباری و تعهد اجباری؛ پنجشیر و اندراب همچنان ناآرام است

طالبان درگیری و لشکرکشی به پنجشیر و اندراب را انکار می‌کنند

طالبان از سه هفته پیش، لشکرکشی به پنجشیر و اندراب را آغاز کرده‌اند-@EbrahimOsmani2/توییتر

هجوم سنگین افراد مسلح طالبان در پنجشیر و اندراب، منجر به تداوم و افزایش ناآرامی در این دو منطقه شده است. با وجود اینکه طالبان لشکرکشی به پنجشیر و اندراب و درگیری در این دو منطقه را رد کردند، اما ساکنان پنجشیر و اندراب گفتند نظامیان طالبان در روستاهای پنجشیر و اندراب حضور سنگینی دارند و غیرنظامیان به اتهام وابستگی، همکاری و نزدیکی با نیروهای جبهه مقاومت ملی، همچنان شکنجه، تعقیب و وادار به ترک خانه‌‌های خود شدند.

ساکنان روستای تغانک، شهرستان پلحصار ( توابع اندراب) در استان بغلان، به ایندیپندنت فارسی گفتند طالبان روز پنجشنبه ۵ خرداد، چهار خانواده از بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی را وادار به ترک خانه‌هایشان کردند.

خداداد (نام مستعار)، ساکن روستای تغانک در پلحصار، به ایندیپندنت فارسی گفت هجوم نظامی طالبان به روستاهای اندراب همچنان سنگین است و روند وادار کردن بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی به ترک خانه‌هایشان همچنان ادامه دارد. از سه هفته پیش به این سو، طالبان به بستگان و آشنایان نیروهای جبهه مقاومت ملی، فشار آوردند تا نیروهای این جبهه را وادار به تسلیم کنند، اما هیچ یک از نیروهای جبهه مقاومت در این مدت تسلیم طالبان نشدند. طالبان برای تحت فشار قرار دادن جبهه مقاومت ملی و همچنین ساکنان روستاهایی که پیش از این تحت تصرف جبهه مقاومت ملی بودند، بستگان آن‌ها را وادار کردند تا خانه‌هایشان ترک کنند و خانه‌های آن‌ها را به مرکز نظامی تبدیل کردند. طالبان به این خانواده‌ها گفتند حق ندارند در ۹ استان شمال افغانستان زندگی کنند. در روزهای اخیر، برخی از این خانواده‌ها که شمارشان حدود ۳۰ خانواده برآورد شد، به کابل کوچ کردند و برخی دیگر، مخفیانه به استان‌های تخار و قندوز رفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار کوچ اجباری بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی، طالبان از متنفذان قومی در روستاهای تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی، در پنجشیر و اندراب، تعهد اجباری نیز گرفتند. متنفذان قومی، تحت اجبار، پای برگه‌هایی را امضا کردند که متعهد شوند به هیچ فرد وابسته به جبهه مقاومت ملی، حق حضور و فعالیت در روستاهایشان را ندهند. یکی از این برگه‌ها که در فضای مجازی منتشر شد، تعهد ساکنان روستاهای عبدالله خیل و تندخو در استان پنجشیر به طالبان را نشان می‌دهد.

در برگه تعهدنامه ساکنان عبدالله‌خیل و تندخو آمده است: «باعث تحریر اینکه، مایان نماینده‌ها و بزرگان روستاهای عبدالله‌خیل و تندخو، در مورد امنیت روستاهای مان تعهد می‌سپاریم که پس از این تاریخ، نمی‌گذاریم هیچ شخصی، دست به اخلال اوضاع و ناامنی بزند. شخصی اگر دست به اخلال امنیت زد، خود ما جلو آن را می‌گیریم و اگر این کار را نتوانستیم، به امارت اسلامی اطلاع می‌دهیم.»

با این حال، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان، در شهرستان‌های تاواخ و عنابه استان پنجشیر همچنان ادامه دارد. یکی از ساکنان تاواخ، با شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان شماری از ساکنان هر دو ناحیه را بازداشت و شکنجه کردند. به گفته این منبع آگاه، طالبان حتی چوپان‌ها را به اتهام همکاری با نیروهای جبهه مقاومت ملی شکنجه و آن‌ها را مجبور کردند رمه‌هایشان را از ارتفاع‌های کوهستانی پایین بیاورند. طالبان چوپان‌ها را متهم کردند که زمینه ارسال مواد غذایی به نیروهای جبهه مقاومت ملی را فراهم می‌کنند.

با این حال، طالبان وقوع درگیری و شکنجه و آزار ساکنان پنجشیر و اندراب را رد کردند. صبح روز شنبه ۷ خرداد، خبرگزاری باختر، رسانه وابسته به طالبان، به نقل از مولوی نصرالله ملک‌زاده، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر، نوشت که در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ‌گونه درگیری نظامی در پنجشیر اتفاق نیفتاده و امنیت سراسری در این استان تامین شده است.