ادامه درگیری‌ها در پنجشیر، اندراب و تخار؛ بازداشت غیرنظامیان تاجیک افزایش یافت

فعالان حقوق بشر طالبان را به ارتکاب جنایت جنگی و کشتار غیرنظامیان تاجیک متهم کردند

درگیری‌ میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، اندراب و تخار، صبح چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، به پنجمین روز خود وارد شد. منابع حاضر در این سه منطقه می‌گویند که طالبان کشتار، بازداشت و شکنجه غیرنظامیان را تشدید کرده و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای بر روال عادی زندگی ساکنان این مناطق وضع کرده است.

دامنه درگیری‌ها در نواحی مختلف پنجشیر، بغلان و تخار گسترش یافت و طالبان شب سه‌شنبه، حمله بزرگی به مواضع جبهه مقاومت ملی در کوهستان‌های ناحیه دالان سنگ در شهرستان بنو از توابع اندراب، ترتیب داد. به گفته منابع محلی، در نتیجه چندین ساعت درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی، به هر دو طرف تلفات سنگینی وارد آمده است.

برخی منابع در شهرستان بنو، کشته شدن شیر اندرابی، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت ملی، به همراه چهار نیروی او را تایید کردند. به گفته این منابع، چهار نیروی دیگر این جبهه هم در این حمله زخمی شده‌اند. برخی رسانه‌های افغانستان از کشته شدن اسدالله اندرابی، فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی در بنو، خبر داده‌‎اند. منابع محلی در بنو به ایندیپندنت فارسی گفتند که پیکر اسدالله اندرابی در میان جانباختگان و زخمی‌ها دیده نشده است و از وضعیت او خبری در دست نیست. آن‌ها ادعا می‌کنند که در این درگیری بیش از ۲۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

از شهرستان پل‌حصار از توابع اندراب، در جوار بنو، نیز گزارش‌هایی از بازداشت، شکنجه و تیرباران غیرنظامیان شنیده می‌شود. یکی از ساکنان پل‌حصار به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان شب سه‌شنبه، دو جوان به نام‌های ثناالله و نعیم‌الله را در روستای دره‌شو بازداشت و تیرباران کردند. جزئیات بیشتری در مورد بازداشت‌شدگان و کشته‌ه‎ای اخیر در اندراب در دست نیست و طالبان با اعمال فشار بر مردم، تلاش می‌کند از درز هرگونه اطلاعات به رسانه‌ها و در فضای مجازی خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد طالبان به یکی از مواضع جبهه آزادی افغانستان در ناحیه خاوش در شهرستان خوست استان بغلان هم از زمین و هوا حمله کردند. یک فرمانده جبهه آزادی افغانستان به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که با وجود سه ساعت حمله تهاجمی طالبان از زمین و هوا، به هیچ یک از نیروهای این جبهه آسیب نرسیده است. این فرمانده مدعی شد که ۱۱ عضو طالبان در ضدحملات نیروهای جبهه آزادی افغانستان کشته شدند.

در همین حال از شهرستان ورسج در تخار خبر می‌سد که ده‌ها جنگجوی طالبان به فرماندهی ملا جان محمد (معروف به ملا جانو) به روستاهای شهرستان ورسج، به ویژه روستای ایمند هجوم برده و ضمن بازرسی خانه‌های مردم، برخی غیرنظامیان را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

تعدادی از ساکنان روستای ایمند در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که ملا جان محمد در دو روز اخیر، شش تن از اهالی این روستا را بازداشت و تیرباران کرده است. از این میان، تنها تصویر پیکر تیرباران‌شده محمد عظیم، کشاورز اهل روستای ایمند، در فضای مجازی منتشر شد. او را عصر سه‌‎شنبه، در مرکز بازار شهرستان ورسج و در مقابل چشمان مردم، به گلوله بستند. هنوز از سرنوشت بقیه افرادی که گفته می‌‎شود ملا جان محمد در روستای ایمند به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی کشته است، اطلاعاتی در دست نیست.

عرفان برزگر، خبرنگار اهل تخار که با ساکنان محلی در تماس است، می‌گوید که فرماندهان طالبان به خانواده‌های قربانیان اجازه انتقال و دفن اجساد را نداده و اجساد قربانیان همچنان در یک دشت رها شده‌اند.

هم‌زمان با تداوم جنگ در پنجشیر، اندراب و ورسج، طالبان در بخش‌هایی از کابل و به‌ویژه مناطق تاجیک‌نشین، جوانان تاجیک را بازداشت کردند. طالبان صبح روز چهارشنبه، چندین مرد را در ناحیه خیرخانه و کارته پروان بازداشت کرد. پیش از این نیز بیشترین عملیات بازرسی خانه‌ها و بازداشت افراد در نواحی تاجیک‌نشین کابل انجام می‌شد.

در همین حال، از روز سه‌شنبه، در فضای مجازی هم اعتراض‌های گسترده‌ای به کشتار غیرنظامیان در افغانستان به راه‌ افتاد. فعالان اجتماعی و حقوق بشر افغان، طالبان را به نقض قوانین جنگی، ارتکاب جنایت علیه بشریت و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در جنگ با جبهه مقاومت ملی متهم می‎‌کنند. معترضان از سازمان‌های بین‌‎المللی ناظر بر اوضاع افغانستان به ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند حوادث پنجشیر، اندراب و تخار را پیگیری کنند. آنان می‌گویند که جهان نباید افغانستان را فراموش کند و در این مرحله که طالبان بار دیگر کشتار غیرنظامیان را آغاز کرده است، باید جلو این گروه گرفته شود.

از طرفی، اعزام نیروهای جنگی از ولایات پشتون‌نشین به پنجشیر، اندراب و خوست به تنش‌های قومی در افغانستان دامن زده و بر نگرانی‌ها از گسترش جنگ‌های قومی افزوده است.

با همه این‌ها، تاکنون تنها وان برانت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان، به حوادث اخیر واکنش نشان داده و در توییتی نوشته که برای غیرنظامیانی که در جریان‎‌ درگیری‌‎های اخیر آسیب دیده‌اند، نگران است.