نیویورک‌تایمز:‌ انفجار در پارچین حمله پهپادی بود

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ایرانی که نامشان را فاش نکرده، نوشته است که حمله با استفاده از پهپادهای انتحاری کوادکوپتر انجام شد

منطقه پارچین در جنوب شرق تهران یکی از مهمترین مراکز صنایع موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود -گوگل‌مپ

روزنامه نیویورک‌تایمز بر اساس اظهارات سه منبع آگاه ایرانی و یک مقام آمریکایی نوشته است که حادثه‌ای که در مرکز نظامی پارچین رخ داد، در واقع یک حمله پهپادی علیه تاسیسات فناوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رسانه‌های ایرانی پیشتر از وقوع «حادثه صنعتی» در آنچه که یکی از کارخانجات منطقه پارچین توصیف شد خبر دادند. وزارت دفاع نیز اعلام کرده بود که در حادثه عصر چهارشنبه در مرکز تحقیقاتی پارچین یک مهندس ایرانی که گفته شده نامش احسان قدبیگی است، کشته و یک نفر دیگر مجروح شده است.

‌روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از منابع ایرانی خود که نامشان را فاش نکرده، نوشته است که حمله با استفاده از پهپادهای انتحاری کوادکوپتر انجام شده است. پهپادها درست در محل تحقیق و تحلیل مربوط به ساخت پهپاد در پارچین منفجر شدند.

به گفته منابع ایرانی نیویورک‌تایمز، حمله پهپادی اخیر به پارچین از داخل ایران صورت گرفته است زیرا پهپادهای کوادکوپتر دامنه پرواز کوتاه دارند و فاصله زیاد پارچین از مرزهای کشور، احتمال این که پهپادها از خارج به پرواز درآمده باشند را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که هیچ کشوری مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته، اما نوع حمله مشابه حملات قبلی اسرائیلی‌ها علیه اهدافی در ایران است. مقام‌های اسرائیلی در این خصوص نظر نداده‌اند و مقام‌های آمریکایی نیز با آن که حمله پهپادهای انتحاری به پارچین را تایید کرده‌اند، به عامل حمله اشاره نکرده و جزئیاتی بیان نکرده‌اند.

حمله روز چهارشنبه به پارچین به فاصله چهار روز پس از سوء قصد به حسن صياد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران در تهران، در روز یکشنبه (اول خرداد) رخ داده است. نیویورک‌تایمز درباره همین موضوع با استناد به یک مقام آمریکایی نوشته بود که اسرائیل به آمریکا خبر داده که عامل کشتن صیاد خدایی است.

منطقه پارچین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرق تهران یکی از مهمترین مراکز صنایع موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و در گذشته نیز صحنه انفجاری شدید بود.

مقام‌های ایرانی گفته بودند که انفجار ژوئن ۲۰۲۰ به دلیل نشت گاز بود، هرچند بعدا گفته شد که انفجار در مجموعه تولید موشک در خجیر، شمال پارچین رخ داده است. انفجار دیگری نیز در سال ۲۰۱۴ در پارچین گزارش شده بود.

کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی غربی می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران از ده سال پیش آزمایش‌های مرتبط با انفجار بمب اتمی را در پارچین انجام می‌دهد.